سرگذشت تصویری موجود ترکیبی فیل-سر، از هند تا ایران

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 401

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JSRU-7-25_001

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1398

چکیده مقاله:

در جهان اساطیری دو تمدن کهنسال ایران و هند که به دلیل مشابهت های قومی، فرهنگی و اساطیری شان خویشاوند قلمداد شده اند، موجودات خیر و شری وجود دارند که برخی از آن ها، از قابلیت پیکرگردانی یا دگرریختی برخوردارند. پدیده ی ترکیبی فیل سر هندی با نام گانش که در زمره خدایان حیوانی محبوب هندو جای می گیرد، یکی از این نمونه هاست. از آن جا که چنین موجودی در برخی از متون ایرانی از جمله شاهنامه و نگاره های مرتبط با آن، در قالب دیو به تصویر کشیده شده است.این پژوهش می کوشد تا با بررسی این پدیده در اساطیر، ادبیات و هنر این سرزمین ها، به واکاوی دلایل چنین امری بپردازد. از نتایج این پژوهش که به شیوه توصیفی-تحلیلی، تطبیق میان رشته ای و با استفاده از منابع کتابخانه ای به انجام رسیده است، برمی آید که این موجود ترکیبی در سرزمین مادری آن، از کنام دیوها به قلمروی خدایان درمی آید و به مرور زمان با افزایش محبوبیت خود در آسیا، در آیین مانویت نیز نفوذ می کند.در عین حال، همتای پلید این پدیده نیز که از اهمیت کمتری برخوردار است، به حیات خود در هنر و ادبیات هند،ادامه می دهد.این موجود پیکرگردانی شده در ایران پس از غلبه تفکر زرتشتی و به دلیل دشمن شمردن خدایان پیشین این سرزمین و بلاد دیگر از سوی زرتشت، تنها وجه دیوگونه خود را به نمایش می گذارد؛ و با نفوذ در باور اسلامی و ادبیات عامیانه ایرانی نیز در قالب جن )و در وجه منفی آن(،  به تصویر کشیده می شود.

نویسندگان

نیما ادهم

مربی نقاشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آموزگار، ژاله،تاریخ اساطیری ایران، چاپ دوم،تهران: سمت، 1376 . ...
  • آموزگار، ژاله،دیوها در آغاز دیو نبودند،کلک، شماره ی30،  صص 16-24، ...
  • اکبری مفاخر، آرش،هستی شناسی دیوان در حماسه های ملی بر ...
  • القزوینی، زکریابن محمدبن محمود بن المکمونیبه، عجایب المخلوقات و غرایب ...
  • ایونس، ورونیکا، اساطیر هند،چاپ اول،ترجمه باجلان فرخی، تهران: اساطیر ، ...
  • دادگی، فرنبغ، بندهش،  ترجمه مهرداد بهار،چاپ دوم ، تهران: توس، ...
  • دادور، ابولقاسم؛ مبینی، مهتاب،جانوران ترکیبی در هنر ایران،چاپ اول،تهران: انتشارات ...
  • ذکرگو، امیرحسین،فیل در شمایل های هندویی و بودایی، چاپ اول، ...
  • رستگار فسایی، منصور،پیکرگردانی در اساطیر، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم ...
  • رضی، هاشم. اوستا،چاپ اول، تهران: فروهر، 1363. ...
  • زرشناس، زهره، مفهوم دوگانه ی دیو در ادبیات سغدی، نامه ...
  • عبداللهی، منیژه ،فرهنگ نامه جانوران در ادب پارسی، ج دوم، ...
  • فردوسی، ابوالقاسم،شاهنامه فردوسی بر اساس چاپ مسکو(1 ج). به کوشش ...
  • کلیم کایت، هانس یواخیم،. هنر مانوی. ترجمه ابوالقاسم  اسماعیل پور،چاپ ...
  • مارزلف، اولریش،تصویرسازی داستانی در کتاب های چاپ سنگی فارسی،ترجمه شهروز ...
  • معین، محمد، آیین آریائیان پیش از ظهور زرتشت،آشنا، شماره 8، ...
  • نظامی گنجوی، الیاس بن یوسف،هفت پیکر،چاپ اول، تهران: سازمان کتاب ...
  • هال، جیمز،فرهنگ نگاره ای نمادها در شرق و غرب، ترجمه ...
  • یاحقی، محمد جعفر،فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی،چاپ ...
  • یونس جعفری، سید محمد،واژه ی ناشناخته دیو در شاهنامه فردوسی. ...
  • نمایش کامل مراجع