مطالعه ی مولفه های معنوی ایزدبانوهای آناهیتا و کوبله

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 526

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JWCI-12-43_006

تاریخ نمایه سازی: 3 تیر 1399

چکیده مقاله:

هدف پژوهش حاضر بررسی کارکردها و دلالت­های فرهنگی دو ایزدبانوی مهم از فرهنگ­های باستانی ایران و آناطولی، یعنی آناهیتا و کوبله، و بازتاب این مولفه­ها در آثار هنری می­باشد. جامعه پژوهش حاضر، ایزدبانوهای مهم ایران و آسیای صغیر بود. نمونه مورد بررسی ایزدبانوی مرتبط با ایران باستان، آناهیتا و ایزدبانوی آسیای صغیر، کوبله است. طرح پژوهش توصیفی تحلیلی است و اطلاعات توسط منابع کتابخانه­ای و مقالات معتبر جمع­آوری شدند. با طبقه­بندی مولفه­های معنوی هر یک از ایزدبانوها و نحوه­ی تجلی آن ها در آثار هنری باستان ایران و آسیای صغیر این نتایج حاصل شد: ایزدبانوی آناهیتا علاوه بر مقام والایی که در میان خدایان عصر خود داشت، الهه­ی حاصلخیزی و باروری، الهه­ی آب، الهه­ی عشق و الهه­ی جنگ بود. ایزدبانوی کوبله الهه­ی حاصلخیزی و باروری، الهه­ی کوهستان، الهه­ی حیوانات وحشی و الهه­ی نگهبان. آناهیتا شخصیتی مطهرکننده دارد. اما در مورد کوبله تمام­ نمادها و نحوه تجسم وی از قدرت وی خبر می­دهند. الهه­ی کوهستان و حیوانات وحشی و نگهبان شهرها، نمی­تواند جز قدرت محور مرکزی دیگری داشته باشد. همین طور در تجسم عینی، آناهیتا تاثیراتی از کوبله پذیرفته است. نکته مشترک در نحوه­ی بازتاب مولفه­ها در آثار هنری نمادگرایی بصری بود. در نقش­برجسته­ها­ی طاق بستان و مجسمه کوبله در موزه آنکارا، برای نشان دادن مولفه­ی حاصلخیزی از دو نماد، یعنی آب و انار استفاده شده بود. نکات افتراق اغلب از تفاوت­های معنوی ناشی شده، به عبارتی هر چه تلاش بر انعکاس زیبایی و مطهر بودن آناهیتا بود، در مورد کوبله اقتدار وی اهمیت بیشتری داشت.

نویسندگان

رضا بایرامزاده

کارشناسی ارشد نقاشی. مدیرگروه نقاشی دانشگاه ارومیه. (نویسنده مسئول، ایمیل r.bayramzadeh@urmia.ac.ir)

لاله جهانبخش

دانشجوی دکتری گروه پژوهش هنر دانشگاه هنر تهران. (ایمیل Laleh.jahanbakhsh@yahoo.com)

ساسان نجفی

دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه. (ایمیلSasan_najafi۱۲@yahoo.com)

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • بهار، مهرداد. (1375). ادیان آسیایی. تهران: چشمه. ...
  • بهار، مهرداد. (1376). از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه. ...
  • بهار، مهرداد. (1377). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه. ...
  • پورداود، ابراهیم. (1347). یشت­ها. تهران: طهوری. ...
  • پورداود، ابراهیم. (1387). اوستا. تهران: دنیای کتاب ...
  • توحیدی، فائق. (1379). فن و هنر سفالگری. تهران: سمت. ...
  • رضی، هاشم. (1381). آیین مهر. تهران: بهجت. ...
  • ستاری، رضا.، خسروی، سوگل. (1392). بررسی خویشکاری­های آناهیتا و سپندارمذ ... [مقاله ژورنالی]
  • قریشی، امان الله. (1380). ایران نامک. تهران: هرمس. ...
  • کومون، فرانتز. آناهیتا ایزدبانوی آیین مزدیسنا. ترجمه عبدالبشیر محمد فومشی. ...
  • گویری، سوزان. (1371). آناهیتا، ایزد بانویی از تبار خدایان که. ...
  • گویری، سوزان. (1375). آناهیتا در اسطوره­های ایرانی. تهران: جمال الحق. ...
  • گیرشمن، رومن. تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمود ...
  • لاهیجی، شهلا، کار، مهرانگیز. (1381). شناخت هویت زن ایرانی. چاپ ...
  • لیک، گوندولین. (1385). فرهنگ اساطیر شرق باستان. ترجمه ی دکتر ...
  • مجیدزاده، یوسف. (1370). تاریخ تمدن عیلام. تهران: مرکزنشردانشگاهی. ...
  • مظفری، علیرضا. (1381). فرضیه­ای در باب همانندی­های آناهیتا و معشوق ...
  • شارپ، رالف نارمن. (1346). فرمان های شاهنشاهان هخامنشی، شیراز: بی­نا. ...
  • نیبرگ، ساموئل. دین های ایران باستان. ترجمه سیف­الدین نجم­آبادی. (1359). ...
  • هینلز، جان. شناخت اساطیر ایران. ترجمه­ی ژاله آموزگار و احمد ...
  • De Jong, A. (1997). Traditions of the Magi. Leiden: Brill. ...
  • Eliade, M. (1970). Patterns in comparative religion. translate by Rosemary Sheed, Cleveland: ...
  • Hansman, J. (1985). The Great Gods of Elymais. Acta Iranica: ...
  • James, E. O. (1959). The cult of the mother goddess. ...
  • Johnstone, P.A. (1996). Citing Herodotus. Histories, 4. 76-7. ...
  • Kuhrt, A. (2002). The Ancient Near East. V 2. New ...
  • Leeming, D. (1998). Mythology: The Voyage of the Hero. New ...
  • Linton, R. (1964). The tree of culture. New York: Alfred ...
  • Motz, L. (1997). The Faces of the Goddess. London: Oxford University ...
  • Murdock, D. M. (2013). Was the Persian Goddess Anahita the Pre-Christian Virgin ...
  • Roaf, M. (2008). Cultural Atlas of Mesopotamia and the Ancient ...
  • Roller, L. E. (1999). In Search of God the Mother: ...
  • Russell, C. (2000). Dictionary of Ancient Deities. London: Oxford University ...
  • Service, E. (1966). The hunters, foundation of modern anthropology series. ...
  • Simpson, E. (1996). Phrygian Furniture from Gordion. in Georgina Herrmann ...
  • Summers, K. (1996). Lucretius  Roman Cybele. London: in Lane ...
  • Takács, S. A. (1996). A terracotta statuette of a seated ...
  • Thomson, G (1961). Studies in ancient Greek society: the prehistoric ...
  • Vermaseren, M. J. (1987). Corpus Cultus Cybelae Attidisque. The Netherlands: ...
  • نمایش کامل مراجع