بازنمائی نقش زنان در سینما (سیاست گذاری های فرهنگی در سینمای قبل و پس از انقلاب اسلامی)

سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,760

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JWCI-3-10_006

تاریخ نمایه سازی: 3 تیر 1399

چکیده مقاله:

بررسی رابطه فرهنگ، ارزش ، اخلاق و هنر که از دل زندگی روزمره برخاسته است در عصر زندگی مدرن با چالش جدی مواجه شده است . سینما به عنوان ابزاری منحصر به فرد برای بیان و سامان بخشی مسایل زندگی علاقه رهایی بخش و انتقادی خود را در راستای کشف قواعد اخلاقی ایجاد نموده و بر آنست که از  زندگی ابهام زدایی و با انتقاد به زبانی هنری آنها را بازنمایی کند . با مقایسه فیلم های سینمایی قبل و بعد از انقلاب اسلامی درمی یابیم که مضامین و محتوای اصلی بیشتر فیلم های بعد از این تاریخ در ارتباط با موضوعات زنان متفاوت گردیده است. سوالی که این پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن است این است که با توجه به تضاد در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های فرهنگی در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی حضور زن ، در سینمای این دو دوره دارای چه تفاوت هایی در مضامین و محتوا بوده است . چهارچوب نظری مورد استفاده در این مقاله نظریه انتقادی در جامعه شناسی هنر است.  این نظریه مبتنی بر فرضیه بازتاب است که هنر را آیینه جامعه و منعکس کننده ویژگی های آن می داند. روش تحقیق اسنادی و توصیفی است . فرضیه پژوهش این است که تفاوت معناداری بین بازنمایی زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی در مضامین و محتواوجود دارد . مطالعات نشان داده که بازنمایی زن در دو دوره مورد بررسی تغییرات و تحولات چشمگیری داشته است. و این تغییرات در موارد مختلفی چون: میزان حضور زنان در فیلم ها، کیفیت مشاغل، نوع پوشش، مهارت های فردی، مضامین دیالوگ ها، میزان تحصیلات، اعتقادات، زبان، مکانیسم حل مشکلات شخصی و خانوادگی و غیره بوده است. نتیجه کلی اینکه تغییر در سیاست گذاری های فرهنگی در سینمای ایران باعث شکل گیری گونه متفاوتی از بازنمایی زن در فیلم های پس از انقلاب اسلامی شده است .

نویسندگان

لنا عبدالخانی

دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم و تحقیقات خوزستان، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی، اهواز، ایران

محمد نصرآبادی

دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات خوزستان،گروه علوم سیاسی،اهواز، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اکبری ،محمدعلی،(1381) تجربیاتی از برنامه ریزی فرهنگی در ایران 20-57، ...
  • تاجیک، محمدرضا،(1379) تامل آسیب شناسی بر فرهنگ در ایران، تهران، ...
  • خالقی،احمد،(1382)، قدرت،زبان،زندگی روزمره ،تهران،گام نو. ...
  • جمعدار،الهام،(1373) تحلیل سیمای زن در سینمای پس از انقلاب، تهران، ...
  • صدر،حمیدرضا،(1381) درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران،تهران، نشر نی. ...
  • لاجوردی، هاله ،(1388) زندگی روزمره در ایران مدرن با تامل ...
  • گیتی ، حسین (1381) زن در سینمای قبل از انقلاب ...
  • نیک اختر،سعیده(1389) نقش زنان در فیلم های حاتمی کیا ، ...
  • وحید، مجید(1379) از فرهنگ سیاستگذاری تا سیاست گذاری فرهنگی، تهران، ...
  • Alexander, Victoria  (2003) Sociology of the Arts. London: Blackwell publishing. ...
  • Holton,Robert (2000) Globalization’s Cultural Consequences , Annuel of the American ...
  • Waterston,A,(1965) Development Planning : Lessons of Experince, Baltimore,Johns Hopkins University ...
  • Wright,Elizabet, Psychoanalytic Criticism, London,Routlefge,1991. ...
  • نمایش کامل مراجع