صحیفه النبی(ص)؛ نماد قانون گرایی در حکومت نبوی
محل انتشار: دوفصلنامه کتاب قیم، دوره: 1، شماره: 1
سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 563
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_KGY-1-1_001
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1397
چکیده مقاله:
رعایت حقوق اساسی افراد و گروه ها از شاخصه های جامعه مدنی است. مطابق قرآن کریم،یکی از اهداف مهم رسالت پیامبران این بوده است که افراد و گروه های انسانی، حقوق همدیگر رابه رسمیت بشناسند و در موارد اختلافی به نزاع و ستیزه روی نیاورند، بلکه در عوض به داوریقانون عدل تن در دهند. قرآن مجید، به عنوان آخرین کتاب آسمانی، تاکید کرده است که مهمترینشان کتاب ، همان شانی است که در عرف امروز به قانون اساسی نام بردار است تا در بین مردم به حق داوری کند و پاسدار حقوق اساسی آنها باشد. پیامبر اسلام، وقتی به مدینه آمدند دولت شهر مدینه را تشکیل دادند و سنگ بنای حقوق اساسی این جامعه مدنی را در پیمان نامه ای بنیان نهادند که به صحیفه النبی شهرت یافته است. این مقاله، نخست موضوع قانون عدل وجایگاه آن در قرآن و آموزه های انبیاء را به اختصار و به مثابه مقدمه این نوشته، بررسی کرده وسپس به تفصیل به تحلیل ابعاد صدوری و محتوایی صحیفه النبی پرداخته است و به این نتیجهرسیده است که حاکمیتی را که پیامبر به دنبال آن بود، صدها سال از زمان خود پیش بوده وبسیاری از ویژگی های یک دولت مدرن که امروزه از مطالبات جامعه بشری است را نیز دارابوده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمدکاظم شاکر
دانشیار دانشگاه قم
محمدحسین لطفی
دانشجوی دکتری دانشگاه قم