خصوصیات اگزیستانسیالیسم داز این در مقدمات طلای معلقات سبع

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 417

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LART-3-3_001

تاریخ نمایه سازی: 23 آبان 1397

چکیده مقاله:

یکی از مکاتب فکری که در تاریخ فلسفه ظهور یافته و به بحث در مورد وجود انسان و اهمیت آن در مقابل وجود اشیا در طبیعت می پردازد، مکتب اگزیستانسیالیسم است. از پیشگامان این مکتب، مارتین هایدگر است که بحث درباره ی وجود را در خلال بررسی احوال انسان یا داز این، به عنوان تنها موجودی که از وجود سوال می کند، آغاز نموده است. هایدگر معتقد است آنچه انسان را در درک بهتر احوال دازاین یاری می کند این است که حالاتش بر پایه ی شکلی از هستی که همان در جهان بودن است، قرار گیرد. برای رسیدن به این هستی محض هایدگر به وجود انسان (دازاین) یا همان وجود در جهانی او رجوع می کند و سه ویژگی هستی خاص انسان را که شامل حالت انفعالی یا امکان، سقوط و در جهان انداختگی یا مجعولیت است، بیان می کند که وسیله ی ارتباط انسان با وجود است و به همین دلیل این ویژگی ها را خصوصیات اگزیستانسیال می نامد. اگزیستانسیالیسم از دیرباز پیوند عمیقی با ادبیات عربی داشته و مقدمات طللی به عنوان یکی از ریشه دار ترین مباحث ادبیات عربی مرتبط با این مکتب در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است و پژوهشگر سعی دارد با روش موضوعی، خصوصیات اگزیستانسیالیسم را در مقدمات طلای معلقات سبع جاهلی مشخص کند. در نهایت این پژوهش، خواننده در می یابد که این سه ویژگی بر مقدمات طللی معلقات قابل تطبیق است

نویسندگان

سیدفضل الله میرقادری

استاد بخش زبان وادبیات عربی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

حانیه ظفرآبادی

دانشجوی دکترای زبان وادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران