نشانه معناشناسی زاویه های دید در داستان «صلح» براساس نظریه ژاک فونتنی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 584

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LRR-7-1_010

تاریخ نمایه سازی: 16 شهریور 1395

چکیده مقاله:

زاویهٔ دید، یکی از عناصر اصلی داستان و روش نویسنده یا گفته پرداز در جهت مندی ارائهٔ اطلاعات به گفته یاب است. منظور از جهت مندی، مسیر توجه و سیر نگاه به سوی کسی یا چیزی است. زمانی جهت مندی ارزشمند است که غایت و هدفی را در متن دنبال کند. در نشانه معناشناسی مکتب پاریس، مطابق با نظریهٔ ژاک فونتنی، زاویههای دید به چهار گروه تقسیم می شوند. هدف این پژوهش، بررسی انواع زاویه های دید در داستان «صلح» مجید قیصری، براساس نظریهٔ ژاک فونتنی است. پرسش اصلی پژوهشی این است که کاربرد هریک از این زوایا برای ایجاد شناخت از شخصیتها، زمان و مکان در گفته یاب چگونه است. این پژوهش با فیش برداری از کتابها، به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. بررسیها نشان میدهند که گفته پرداز از هر چهار زاویهٔ دید برای ایجاد شناخت بهره برده است؛ به گونه ای که انتخاب نوع زاویهٔ دید با هدف گفته پرداز و تأثیری که گفتمان بر دریافت کنندهٔ متن (گفته یاب) دارد، مرتبط است.

نویسندگان

زهرا جلالی طحان

دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه شاهد، ایران

شهلا خلیل اللهی

استادیار زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه شاهدتهران، ایران