آفرینش معانی پیدایشی در شعر سپید بر پایه نظریه هم آمیزی مفهومی
محل انتشار: دوماهنامه جستارهای زبانی، دوره: 8، شماره: 3
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 280
فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_LRR-8-3_004
تاریخ نمایه سازی: 6 آذر 1397
چکیده مقاله:
در این مقاله، کوشش می شود به چگونگی تولید و درک معانی پیدایشی از سوی نویسنده و خواننده در شعر سپید از منظر بوطیقای شناختی نگریسته شود. نظریه ای که چارچوب لازم را برای این کار فراهم می آورد، هم آمیزی مفهومی است که ژیل فوکونیه و مارک ترنر (1998 و 2002) پیش نهاده اند. برخلاف رویکردهای فرمالیستی که صورت اثر را در کانون توجه قرار می دهند، در نظریه های شناختی، معنا و فرایندهای مفهومی در پس پشت صورت آثار در مرکز توجه قرار میگیرند؛ فرایندهایی همچون انطباق، نگاشت و فرافکنی. کاربست نظریه هم آمیزی مفهومی در بررسی تحلیلی و توصیفی شعری از گروس عبدالملکیان نشان می دهد نظریه مزبور به خوبی از عهده توصیف و تبیین شناختی چگونگی آفرینش و خوانش آثار شعری برمی آید؛ بدین ترتیب که برپایۂ نظریه نام برده می توان هر شعر را آمیزه یا مجموعه ای از آمیزه های مفهومی به شمار آورد که نویسنده آن ساخت و پرداخت کرده است و خواننده نیز جهت درک و تفسیر معنای پیدایشی حاصل از این آمیزه یا آمیزه ها باید به بازسازی شبکه ادغامی نهفته در پس پشت آنها بپردازد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مجتبی پردل
دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
حدایق رضایی
استادیار زبان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
عادل رفیعی
استادیار زبان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران