تجلی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه های عامیانه ایرانی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 557

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LSJ-5-8_005

تاریخ نمایه سازی: 25 خرداد 1398

چکیده مقاله:

ایزدبانوان ایرانی همچون آناهیتا به دلیل حضور پرقدرت خود در ادوار تاریخی کهن و همچنین دنیای اساطیری و نیز با داشتن بن مایه هایی از کهن الگوی مادر کبیر توانسته اند در عرصه های مختلف ذهن بشری به حیات خویش ادامه دهند. افسانه های عامیانه ایرانی که برگرفته از ذهن ناخودآگاه مردم هستند، بستر بسیار مناسبی برای ادامه حیات ایزد بانوان ایرانی در طول تاریخ شده اند، به طوری که با تحلیل این افسانه ها می توان ردپای حضور ایزدبانوان و کارکردهای آنها را در قالب نمودهای مختلف انسانی، حیوانی و ... مشاهده نمود. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر، بررسی نمودهای حیوانی تداوم حضور ایزدبانوی آب ها (آناهیتا) در افسانه های عامیانه ایرانی است. برای دست یابی به اهداف تحقیق داده ها و اطلاعات ضروری از منابع کتابخانه ای استخراج گردیده و داده های جمع آوری شده به روش توصیفی و تحلیلی بررسی شده اند. در نهایت پس از تحلیل داده ها نتایج حاصل از تحقیق حاضر بیانگر این است که آناهیتا ایزدبانوی آب ها دارای نمودهای حیوانی در افسانه های عامیانه ایرانی است که توانسته در قالب هایی همچون اسب، مار، پرنده متجلی شود و کارکردهای خود را در قالبی فرا انسانی ایفا نماید.

نویسندگان

مژده غیبی

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

الخاص ویسی

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور اهواز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • کتابنامه ...
  • آتش سودا، محمد علی. (1383). دگردیسی زن و اسطوره از ...
  • اسنودن، روت. (1390). خودآموز مکتب یونگ. ترجمه نورالدین رحمانیان. تهران: ...
  • افضل طوسی، عفت السادات. (1393). طبیعت در هنر باستان. تهران: ...
  • الول ساتن ولارنس، پل. (1374). قصه های مشدی گلین خانم. ...
  • الیاده، میرچا .(1376)، رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. ...
  • باستانی پاریزی، ابراهیم. (1373). خاتون هفت قلعه . مجموعه مقالات ...
  • باقرپور، سعید. (1391). بررسی و  نمادشناسی نقش مار در تمدن ...
  • بهار، مهرداد. (1376). از اسطوره تا تاریخ. تهران: چشمه. ...
  • جونز، هوراس.(1383). جغرافیای استرابو، سرزمین های زیر فرمان هخامنشی. ترجمه ...
  • خانی، شهین.  (1391). جایگاه نیروی مونث در اساطیر . مجله ...
  • خدیش، پگاه. (1387). ریخت شناسی افسانه های جادویی. تهران: شرکت ...
  • خندان، رضا و درویشیان، علی اشرف.(1378). فرهنگ افسانه های مردم ...
  • دایجست بوک، ریدرز. (1392). دایره المعارف وقایع شگرف جهان. ترجمه ...
  • دوستخواه، جلیل. (1385)، اوستا، تهران: مروارید ...
  • ذاکری، محسن. (1384). رمزهای اساطیری اسب در اساطیر . کتاب ...
  • رکنی، آذرمیدخت .(1394). سرنمونه­های سفر قهرمان و گذار از آستانه ...
  • سرکاراتی، بهمن. (1350). پری .  نشریه دانشکده ادبیات و علوم ...
  • شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1385). فرهنگ نمادها.ج 4. ترجمه ...
  • صباغ پور، طیبه و شایسته فر، مهناز. (1389). بررسی نقش ...
  • قاسم زاده، محمد . (1389). افسانه های ایرانی. (ج1و2). تهران: ...
  •   . (1391). افسانه های ایرانی.( ج3). تهران: هیرمند. ...
  •    . (1392). افسانه های ایرانی. (ج4). تهران: هیرمند. ...
  • قلی زاده، خسرو .(1388). اسب در اساطیر هند و اروپایی ...
  • کمبل، جوزف .(1377). قدرت اسطوره، ترجمه عباس مخبر. تهران: مرکز. ...
  • گویری، سوزان .(1374). پرستشگاه های آناهید در ایران . مجله ...
  • لاهیجی، شهلا و کار، مهرانگیز .(1371). شناخت هویت زن ایرانی، ...
  • محجوب، محمد جعفر .(1382). یادداشت هایی درباره کبوتر و کبوتر ...
  • معینی سام، بهزاد و خسروی، زینب .(1390). پیوند آناهیتا و ...
  • موسوی، مصطفی و اسپرغم، ثمین .(1389). نقد اسطوره شناسی قصه ... [مقاله ژورنالی]
  • هال، جیمز .(1380). فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرف ...
  • نمایش کامل مراجع