تحلیل ساختار داستان های پهلوانی- حماسی ایران بر اساس نظریه اسطوره های تقویمی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 518

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LSJ-7-11_004

تاریخ نمایه سازی: 25 خرداد 1398

چکیده مقاله:

     ساختارگرایی رویکردی است که قواعد ساختاری حاکم بر متون را با توجه به روابطشان در کل متن مورد بررسی قرار می­دهد. پس از پراپ پژوهشگران همواره تلاش نموده­اند تا متون مختلف را مورد بررسی قرار داده با کشف الگوی ساختاری آنها، دستوری واحد برای تحلیل ساختار آنها ارائه نمایند. در پژوهش حاضر سعی شده است ساختار داستان­های پهلوانی ایرانی با تکیه بر داستان­های پهلوانی شاهنامه، بانوگشسب نامه، کک کوهزاد و ... به روش تحلیل محتوا و بر اساس نظریه ساختار اسطوره های تقویمی مورد بررسی قرار گیرد تا به این پرسش ها پاسخ داده شود که: آیا می­توان برای داستان­های پهلوانی ایران ساختاری مستقل از ساخت داستان های حماسی غربی ارائه داد و دیگر اینکه آیا نبرد میان پهلوانان از نوع نبرد های میان مردگان و زندگان یا نبرد میان خیر و شر است هدف تحقیق، یافتن اشتراکات و افتراقات ساختی این داستان هاست که قطعا محصول گفتگوی ناخودآگاه اذهان ملت­هاست. نتیجه پژوهش نشان می دهد که ساختار داستان­های پهلوانی ایران مستقل از داستان­های غربی می­باشد. این داستان­ها که از اسطوره خیر و شر تاثیر پذیرفته، از دو سطح اسطوره­ای و روایی تشکیل شده است که ممکن است در بعضی از داستان­ها مثل بانوگشسب نامه که فقط سطح روایی در آن نمایان شده است، قابل مشاهده نباشند.

نویسندگان

مریم خلیلی جهانتیغ

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

زینب شیخ حسینی

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حضرت نرجس(س) رفسنجان

محمد بارانی

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آموزگار، ژاله. (1386). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت. ...
  • ابراهیمی، سهراب. (1388). مقایسه تراژدی رستم و سهراب با اودیسه ...
  • ابن ابی الخیر، ایرانشاه. (1380). بهمن نامه، به کوشش رحیم ...
  • ابومحبوب، احمد. (1384). کک کوهزاد ، تهران: داد. ...
  • اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات (چاپ دوم). ...
  • الیاده، میرچا. (1365). مقدمه­ای بر فلسفه­ای از تاریخ. (ترجمه بهمن ...
  • بهار مهرداد. (1384). از اسطوره تا تاریخ (چاپ چهارم). گردآوری ...
  • جعفری، اسدالله و دیگران. (1387). تحلیل و طبقه بندی ساختاری ...
  • حسینی، روح الله و محمد زاده اسدالله. (1385). بررسی ساختار ...
  • دادگی، فرنبغ. (1369). بندهش، گزارش مهرداد بهار، تهران: توس. ...
  • دریفوس، هیوبرت و رابینو، پل. (1379). میشل فوکو: فراسوی ساخت ...
  • روح بخشان. ع. (بی­تا).تحقیقات ایران شناسی. نامه فرهنگستان. 71. ...
  • سرکاراتی، بهمن. (1357). بنیان اساطیری حماسه ملی ایران: شاهنامه شناسی ...
  • فردوسی، ابوالقاسم. (1385). شاهنامه فردوسی، به کوشش سعید حمیدیان. تهران: ...
  • کزازی، میرجلال­الدین. (1384). آب و آیینه. تبریز: انتشارات آیدین. ...
  • کوسج، شمس­الدین محمد. ( 1387). برزونامه. (مقدمه، تحقیق و تصحیح ...
  • گیرو، پی­یر. (1383). نشانه شناسی. (ترجمه محمد نبوی). تهران: آگه. ...
  • مزداپور، کتایون. (1383). داغ گل سرخ، تهران: اساطیر. ...
  • ولسکا، آنا کراسنو. (1382). چند چهره کلیدی در اساطیر گاهشماری ...
  • هانزن، کورت هاینریش. (1374). شاهنامه فردوسی، ساختار و قالب، (ترجمه ...
  • هینلز، جان. (1368). شناخت اساطیر ایران. (ترجمه ژاله آموزگار و ...
  • Sternbach, Ludwick (1975). The Old Indian Epos by P. A. ...
  • Zlatar, Zdenko. (1997). Approaches to the Ur Mahabharata , in ...
  • نمایش کامل مراجع