بررسی و تحلیل تراژدی سیاوش بر مبنای نظریه میتوس تراژدی فرای

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 660

فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LSJ-9-16_011

تاریخ نمایه سازی: 7 مرداد 1399

چکیده مقاله:

شاهنامه فردوسی از آثار ادب کلاسیک ایران است که بسیاری از داستان های آن از منظر یک اثر تراژیک قابل بررسی است. سوگ سیاوش به عنوان روایتی کهن با هسته تراژیک، از جمله این داستان هاست. در این پژوهش، داستان سیاوش بر اساس نظریه میتوس تراژدی نورتروپ فرای، منتقد کانادایی بررسی شده است. بر مبنای این نظریه، که اصولی جهان شمول را در بررسی آثار تراژیک ارائه می دهد، داستان سیاوش از مولفه هایی همچون: ناهمخوانی عشق و ساختار اجتماعی ، سلطه بی قید و شرط تقدیر و همچنین مراحل شش گانه ای برخوردار است که آن را در ردیف یکی از زیباترین تراژدی های جهان قرار می دهد. فرای در نظریه خود به شخصیت ضدقهرمان نمی پردازد؛ این سیر وقایع، جبر زمانه و خواست خدایان است که  دوستی ها را به دشمنی بدل می سازد. در داستان سیاوش نیز سلطه تقدیر و بازی زمانه، افراسیاب را نادانسته و بی سبب در برابر داماد و دختر خویش قرار می دهد و هر دو طرف بی آنکه بخواهند به مصاف هم می روند. از دیگر مولفه های تراژدی، اجتناب ناپذیری فاجعه نهایی است که در سوگ سیاوش، به بهترین نحو به مخاطب القا می گردد. برقراری ثبات و آرامش پایانی و همچنین جهان بینی تقدیر  مدار حاکم بر داستان به آفرینش نوعی تسلای متافیزیکی می انجامد که لازمه بخش پایانی یک اثر تراژیک است.

نویسندگان

معصومه معارف وند

دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم

محمد فولادی

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ارسطو.(1353). فن شعر. ترجمه عبدالحسین زرین کوب. چاپ چهارم. تهران: ...
  • ایرانی، محمد؛ بیگلری، سمیه.(1392). بررسی و تحلیل دو تراژدی سهراب ...
  • آلگونه جونقانی، مسعود.(1396). دایانویای اسطوره چیست . مجله نقد و ... [مقاله ژورنالی]
  • آیدنلو، سجاد.(1384). فرضیه ای درباره مادر سیاوش . نامه فرهنگستان. ...
  • بونار، آندره.(1377). تراژدی و انسان. ترجمه جلال ستاری. چاپ اول. ...
  • بهار، مهرداد.(1376). جستاری چند در فرهنگ ایران. چاپ اول. تهران: ...
  • خجسته،فرامرز وحسنی جلیلیان، محمدرضا.(1390). تحلیل داستان سیاوش بر بنیاد ژرف ... [مقاله ژورنالی]
  • دوستخواه، جلیل.(1384). فرآیند تکوین حماسه ایران پیش از روزگار فردوسی. ...
  • رینگرن، هلمر.(1388). تقدیرباوری در منظومه های حماسی فارسی. ترجمه ابوالفضل ...
  • زرین کوب، عبدالحسین.(1382). ارسطو و فن شعر. چاپ چهارم. تهران: ...
  • سرامی، قدمعلی.(1388). از رنگ گل تا رنج خار. چاپ پنجم. ...
  • سیدحسینی، رضا.(1366). مکتب های ادبی. چاپ نهم. تهران: نگاه. ...
  • صادقی، قطب الدین؛ باقرشاهی، زهرا.(1393). ریخت شناسی کهن الگوی شخصیت ...
  • فرای، نورتروپ.(1377). تحلیل نقد. ترجمه صالح حسینی. چاپ اول. تهران: ...
  • فردوسی، ابوالقاسم.(1389). شاهنامه (دفتر دوم). به کوشش جلال خالقی مطلق. ...
  • لوکاچ، گئورک.(1390). متافیزیک تراژدی. ترجمه مراد فرهادپور.به کوشش حمید محرمیان ...
  • لیچ، کلیفورد.(1390). تراژدی. ترجمه مسعود جعفری. چاپ اول. تهران: مرکز. ...
  • محقق، مهدی و دیگران.(1389). ساختار تراژیک داستان سیاوش . پژوهشنامه ...
  • مسکوب، شاهرخ.(1370). سوگ سیاوش. چاپ ششم. تهران: خوارزمی. ...
  • هال، ورنان.(1379). تاریخچه نقد ادبی. ترجمه احمد همتی. چاپ اول. ...
  • Abrams, M, H and Harpham, Geoffrey. (2009).  A Glossary of  ...
  • نمایش کامل مراجع