بررسی ساختار ادب غنایی از دیدگاه زبانشناسی باتکیه بر نظریه نقشهای زبانی یا کوبسن

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 513

فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LTR-20-69_001

تاریخ نمایه سازی: 19 شهریور 1396

چکیده مقاله:

ادب غنایی یکی از گسترده ترین انواع ادبی است که هدف آن گزارش و بیان احساسات گوینده و در کنار آن لذت بخشیدن به مخاطب است گوینده ادب غنایی می تواند از روشهای مختلفی برای بیان پیام غنایی خود استافده کند. آنچه در مقاله حاضر مطرح می شود، ارایه ابزارهایی برای طبقه بندی و تمایز ادب غنایی از دیگر انواع ادبی است جامعیت این ابزارها سبب کاربرد گسترده آنها شده است به گونه ای که می توان آنها را در طبقه بندی دیگر انواع و گونه های ادبی نیز به کار برد. در این مقاله باتکیه بر نظریه یا کوبسن، دو روش برای بیان پیام غنایی ذکر شه است. 1- روش مستقیم فرستند مدار . 2- روش غیر مستقیم فرستنده مدار براساس دو روش مذکور، در روند برقراری ارتباط، از یک سو می توان مخاطبی را مدنظر قرار داد و از سوی دیگر، میتوان آن را نادیده گرفت نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که با استفاده از نظریه نقشهای زبانی یا کوبسن و ارایه ابزار گیونده مدار و گیرنده مدار بودن پیام و متن، میتوان آثار غنایی را سبک شناسی کرد و براساس وجوه اشتراک حاصل از آثار متون غنایی را از متون حماسی و تعلیمی جدا نمود و در یک طبقه قرار دارد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

سمیه اقابابیی

دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهران

نعمت الله ایران زاده

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران

کوروش صفوی

استاد زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران