تاملی بر کارکرد محتوایی رنگ در غزلیات مولوی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 422

فایل این مقاله در 31 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LTR-21-71_005

تاریخ نمایه سازی: 2 آبان 1396

چکیده مقاله:

رنگ یکی از موثرترین ابزارهای آفرینش هنری ادبی اس ت. با آنکه نمود این عنصر در گذشته ادبیات فارسی، گوناگونی امروزه را نداشت، اما همواره نقشی مهم و تعیینکننده در القای مفاهیم به مخاطب و تصویرسازیهای ادبی، بهویژه در حوزه شعر داشته است. بررسی میزان و نحوه کاربرد انواع رنگ در شعر کهن و معاصر، کوششی راهگشا برای ورود به دنیای عواطف و اندیشههای شاعران است. براساس همین اهمیت، هدف مقاله حاضر، تحلیل کارکرد محتوایی انواع رنگهای بهکار رفته در غزلیات مولوی است؛ چهرهای که پس از جریانسازی سنایی و پیشگامی عطار، شعر عارفانه را به اوج معنا و ژرفا رسانید و بررسی غزل او از این منظر میتواند به شناسایی بخش مهم دیگری از ذهنیات، تجربهها و ویژگیهای شعریش بینجامد. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که در کل، مولوی انواع رنگ را در بافت موضوعی معنایی عرفان عاشقانه یا معانی تعلیمی به کار میبرد. این کاربرد، البته شامل جزییات بسیار و متنوع است. پربسامدترین رنگها در غزل او نیز به ترتیب عبارتند از: سیاه، سرخ، زرد و سبز.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

فاطمه کلاهچیان

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

الیاس نورایی

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

فاطمه نظری فر

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران