مقایسه سطوح معنایی معراج پیامبر(ص) و سفر اسکندر

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 421

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LTR-22-76_010

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1398

چکیده مقاله:

معراج پیامبر اسلام(ص) تاثیر زیادی بر معراج های صوفیه گذاشته است. علاوه بر این، تایید و توصیف آن در بسیاری از متون عرفانی، نشانی از ایمان گوینده تلقی می شد، در حالی که معراج متاثر از دخل و تصرف قصه گویان است و ارتباط آن با برخی قصه های عامیانه مورد توجه قرار نگرفته است. این پژوهش به مقایسه روایت ابن عباس از معراج و سفر اسکندر در داراب نامه طرسوسی پرداخته است. اسکندر در داراب نامه، جهانگشایی شرقی است که وجوه اشراقی یافته است و برای وی نسب نامه ای کیانی ساخته شده است. بافت جامعه اسلامی نمود پیامبرگونه اسکندر را برجسته کرد و تجربه عالی پیامبر اسلام(ص) را در شب معراج، در سطحی پایین تر، اما با همان تکنیک به وی نسبت داد. سفر اسکندر برای دیدن عجایب و جستجوی آب حیات، بن مایه های اصلی معراج را در خود دارد. مقایسه این دو نشان دهنده عناصر مشترکی است که بر اساس ارتباط بینامتنی با قرآن، مصادیق آیات الکبری را نشان می دهد. طبق نظام ارزشی قرآن، آیات یا نشانه ها، خالق نما و ایمان آفرینند. جریانی از معنا در مواجهه با آیات شکل می گیرد که حضور کنشگران را دستخوش تغییر می کند. تحلیل هر دو سفر بر اساس رویکرد نشانه معناشناسی نشان می دهد که علاوه بر عناصر مشترک در سه محور بهشت و دوزخ ، فرشته شناسی و ملاقات با خداوند ، سطوح سازماندهی و چگونگی کارکرد و تولید معنا در هر دو، سازوکار یکسانی دارد.

نویسندگان

علی عباسی

استاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

کبری بهمنی

استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، لرستان، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آلن، گراهام. (1385). بینامتنیت. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: مرکز. ...
  • ابن عباس، عبدالله. (1407ق.). حدیث الاسراء والمعراج. بیروت: دار الرائد ...
  • بورینگ، گردهارد. (1381). مفاهیم زمان در تصوف ایرانی . حضور ...
  • جعفریان، رسول. (1369). نقش قصه پردازان در تاریخ اسلام . ...
  • خسروی، حسین. (1388). نگاهی به نماد خورشید در تمثیلات سهروردی ...
  • سیوطی، جلال الدین. (1421ق.). الدر المنثور فی التفسیر بالماثور. تقدیم ...
  • شعیری، حمیدرضا. (1392). تجزیه و تحلیل نشانه معناشناسی گفتمان. تهران: ...
  • . (1395). نشانه معناشناسی ادبیات. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. ...
  • طرسوسی، ابوطاهر محمد. (1389). داراب نامه. تصحیح ذبیح الله صفا. ...
  • عباسی، علی. (1393). روایت شناسی کاربردی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. ...
  • قشیری، ابوالقاسم. (1392). آداب السلوک، اسماءالحسنی، معراج نامه. ترجمه محمودرضا ...
  • گرماس، آلژداس ژولین. (1389). نقصان معنا. ترجمه حمیدرضا شعیری. تهران: ...
  • محمدی، محمدهادی و علی عباسی. (1380). صمد: ساختار یک اسطوره. ...
  • معین، مرتضی بابک. (1394). معنا به مثابه تجربه زیسته. تهران: ...
  • نامور مطلق، بهمن. (1390). درآمدی بر بینامتنیت. تهران: سخن. ...
  • Colby, Frederick Stephen. (2008). Narrating Muhammad’s Night Journey, Tracing the ...
  • نمایش کامل مراجع