بررسی نقش گرایانه تجارب عرفانی در گفتمان مکاشفه بحرالحقیقه احمد غزالی بر مبنای فرانقش اندیشگانی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 587

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LTR-23-79_008

تاریخ نمایه سازی: 16 تیر 1398

چکیده مقاله:

رساله بحرالحقیقه احمد غزالی یکی از متون مغلوب عرفانی است که محتوای آن بر مبنای مکاشفه در بیداری در 7 بحر مجزا تدوین شده است. غزالی در این رساله با نسبت دادن تجربیات عرفانی خود در مراحل مختلف مکاشفه عیانی به مخاطبی به نام خاص خاص ، در هر یک از بحور هفتگانه به بیان ملزومات مراتب مختلف مکاشفه و بازنمایی و توصیف احوال عرفانی سالک در این مسیر پرداخته است. این پژوهش سعی دارد با تکیه بر فرانقش اندیشگانی در دستور نقش گرای هلیدی، به مطالعه شیوه بازنمایی هر یک از احوال عرفانی در گفتمان مکاشفه این رساله بپردازد. با توجه به تنوع و تفاوت حالات عرفانی سالک با تاثیر مراتب کشف، در هر یک از بحور هفتگانه، یکی از انواع فرایندهای زبانی غلبه یافته اند. تحت تاثیر جهان بینی حاکم بر متن، خداوند و عارف دو مشارک اصلی این گفتمان هستند که هر یک حالات عاطفی و عرفانی خاصی را تجربه می کنند. بارزترین حالت منسوب  به خداوند، عشق شهودی است که بیانگر کشش و رابطه دوسویه در مراتب مختلف مکاشفه عیانی است، اما احوال عرفانی عارف در هر یک از بحور به اقتضای استعداد روحی وی دچار تحول شده است. ازاین رو، در توصیف و بازنمایی حالات عرفانی این مشارک، جریان خاصی از فرایندهای زبانی شکل گرفته است که هر کدام برای توصیف و بازنمایی حالاتی از قبیل حیرت و سرگشتگی ، سکر ، سکوت ، محو و سرانجام، رسیدن وی به مرحله مکاشفه به کار رفته اند. بسامد چشمگیر فرایندهای مادی از مصدر رفتن ، فرایندهای رابطه ای از مصدر گشتن و فرایندهای ذهنی از مصدر دیدن و سیر تحول آن ها، نشان از تاکید بر لزوم کوشش عارف، تحول و دگرگونی روحی وی و ترجیح مشاهده بر سایر مراتب کشف در این گفتمان دارد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

عباسعلی وفایی

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

فرشته میلادی

دانشجوی دکتری طبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آقاحسینی، حسین و فاطمه جمالی. (1390). قصر و حصر در ...
  • بقلی شیرازی، روزبهان. (1393). کشف الاسرار و مکاشفات الانوار. ترجمه ...
  • پناهی، مهین. (1394). تطور مکاتب عرفانی (زهد، کشف و شهود، ...
  • پهلوان نژاد، محمدرضا و رضا زمردیان. (1383). تحلیل نحوی معنایی ...
  • تهانوی، محمدعلی. (1996 م.). کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم. چ1. ...
  • جمالی، فاطمه. (1389). جایگاه قصر و حصر در علم معانی ... [مقاله ژورنالی]
  • جیمز، ویلیام. (1391). تنوع تجربه دینی. ترجمه حسن کیانی. تهران: ...
  • حسینی زاده، سیدعلی. (1389). نگرشی بر آموزش. تهران: پژوهشگاه حوزه ...
  • بررسی و تحلیل نظریه نظم عبدالقاهر جرجانی در پرتو نظریه نقش گرای هلیدی [مقاله ژورنالی]
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1392). زبان شعر در نثر صوفیه. تهران: ...
  • غزالی، احمد. (1356). بحر الحقیقه. به اهتمام نصرالله پورجوادی. تهران: ...
  • . (1370). مجموعه آثار فارسی (بحر الحقیقه). به اهتمام احمد ...
  • غزالی، محمد. (1353). کیمیای سعادت. تصحیح احمد آرام. چ 7. ...
  • فاموری، مهدی. (1389). نگاهی به مفهوم التباس در نزد شیخ ...
  • فتوحی، محمود. (1389). از کلام متمکن تا کلام مغلوب (بازشناسی ... [مقاله ژورنالی]
  • فروهر، نصرت الله. (1373). تجربه عرفانی چیست . کیهان فرهنگی. ...
  • قشیری، ابوالقاسم. (1361). ترجمه رساله قشیریه. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. ...
  • گیرو، پیر. (1383). نشانه شناسی. ترجمه محمد نبوی. تهران: آگاه. ...
  • هلیدی، ام.ای.کی. و رقیه حسن. (1393). ابعاد زبان از منظر ...
  • یاکوبسن، رومن. (1388). زبانشناسی و شعرشناسی. ترجمه کوروش صفوی. تهران: ...
  • نمایش کامل مراجع