تحلیل مدرنیستی رمان زیر چتر شیطان

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 496

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_LTR-23-82_004

تاریخ نمایه سازی: 2 تیر 1399

چکیده مقاله:

نخستین جلوه های مدرنیسم در ادبیات داستانی ایران به شکل گسترده و منسجم در دهه 40 شمسی و در آثار نویسندگانی دیده می شود که اغلب آن ها جزء حلقه جنگ اصفهان بودند و این شیوه به تدریج در دهه های 50 و 60 به جریانی غالب در داستان نویسی تبدیل شد که تمرکز آن بر امر ذهنی و برجسته شدن فرد و ذهنیت و عواطف درونی اشخاص داستان بود که البته با شگردهای تازه روایی نیز همراه بود. محمد ایوبی یکی از نویسندگان پرکار و نوگرای دهه 50 است که در داستان هایش از شگردهای مدرن روایی بهره جسته و رمان زیر چتر شیطان وی از همین گونه است. این پژوهش می خواهد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که بهره گیری از چه تمهیداتی رمان ایوبی را به داستانی مدرن تبدیل کرده است نتایج نشان می دهد که آشفتگی و گسست در روایت، استفاده از پیرنگ نامتعارف، ابهام و پیچیدگی روایی، تلاطم عاطفی و تنهایی و بیگانگی شخصیت، دگرگونی مفهوم زمان، سیلان ذهن و شاعرانگی نثر از جمله شگردهایی است که زیر چتر شیطان را به رمانی مدرن تبدیل کرده است.

نویسندگان

طاهره صادق بیان

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران

رضا صادقی شهپر

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران

قهرمان شیری

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • احمدی، بابک. (1377). معمای مدرنیته. تهران: مرکز. ...
  • استس، کلاریسا پینکولا. (1397). زنانی که با گرگ ها می ...
  • اسمعلی پور، مریم. (1397). تحلیل ابعاد مختلف کهن الگوی آنیموس ...
  • ایدل، له اول. (1367). قصه روانشناختی نو. ترجمه ناهید سرمد. ...
  • ایوبی، محمد. (1388). زیر چتر شیطان. تهران: هیلا. ...
  • بهمن، کاوه. (1373). نگاهی به رمان مدرن در رمان نو ...
  • بیات، حسین. (1390). داستان نویسی جریان سیال ذهن. تهران: علمی ...
  • بیضاوی، سوسن. (1380). رمان نو چه می گوید . مجله ...
  • پاینده، حسین. (1388). نقد ادبی و دموکراسی. تهران: نیلوفر. ...
  • . (1391). داستان کوتاه در ایران: داستان های مدرن. تهران: ...
  • . (1393). گشودن رمان. تهران: مروارید. ...
  • تسلیمی، علی. (1390). نقد ادبی نظریه های ادبی و کاربرد ...
  • . (1393). گزاره­هایی در ادبیات معاصر. (داستان). تهران: اختران. ...
  • جهانبگلو، رامین. (1388).مدرن­ها. تهران: مرکز. ...
  • چایلدز، پیتر. (1393). مدرنیسم. ترجمه رضا رضایی. تهران: ماهی. ...
  • دماوندی، مجتبی و فاطمه جعفری کمانگر. (1391). رمان مدرن، روایتی ...
  • داد، سیما. (1392). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید. ...
  • دستغیب، عبدالعلی. (1377). به سوی داستان نویسی بومی. تهران: سوره ...
  • . (1391). کاشکی یک نفر دیده بودش در: از دریچه ...
  • .  (1393). کالبد شکافی رمان. تهران: سوره مهر. ...
  • دیچز، دیوید و جان ستلوردی. (1394). نظریه های رمان.ترجمه حسین ...
  • رجبی، سمیه. (1391). بررسی داستان روز گراز با نظریه های ...
  • زرافا، میشل. (1386). جامعه شناسی ادبیات داستانی. مترجم نسرین پروینی. ...
  • سید حسینی، رضا. (1387). مکتب های ادبی.ج 2. تهران: نگاه. ...
  • شمیسا، سیروس. (1393). مکتب های ادبی.تهران: قطره. ...
  • شیری، قهرمان. (1395). جادوی جن­کشی. تهران: بوتیمار. ...
  • علیزاده، فرحناز. (1389). فراداستانی با هویت ایرانی ، جهان کتاب. ...
  • قنادان، رضا. (1395). جای خالی معنا: مدرنیسم و پسامدرنیسم. تهران: ...
  • کورت، وسلی. (1391). زمان و مکان در داستان مدرن. ترجمه ...
  • مندنی پور، شهریار. (1395). ارواح شهرزاد. سازه ها، شگردها و ...
  • مورونو، آنتونیو. (1376). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمه داریوش ...
  • میرعابدینی، حسن. (1396). صد سال داستان نویسی ایران. تهران: چشمه. ...
  • هاجری، حسین. (1384). نمود مدرنیسم در رمان فارسی . دانشکده ...
  • هانیول، آرتور. (1393). مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. گزینش و ...
  • یونگ، کارل گوستاو. (1391). انسان و سمبول هایش. ترجمه محمد ...
  • نمایش کامل مراجع