انتقال فرهنگ روند انتقال باغ ایرانی به هند

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 659

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_MANZAR-5-25_003

تاریخ نمایه سازی: 5 آبان 1393

چکیده مقاله:

باغ ایرانی به گواهی تاریخ از قدیم یترین شیو ههای منظرسازی بوده که حاصل تعامل فرهنگی، تاریخی و اقلیمی انسان وطبیعت است و توانسته به بهترین شیوه به آراستن فضاهای انسانی بپردازد. سرزمین ایران به عنوان خاستگاه جغرافیایی این هنرعظیم در مسیر توسعه خود و در دوران مختلف تاریخی گون ههای مختلف باغ را از لحاظ کارکردی و کالبدی خلق کرده است. باغ ایرانی در طول تاریخ حیات خود سرمشق و الگویی برای با غسازی بسیاری از سرزمی نهای دیگر بوده است. از بین گونههای مختلف باغ ایرانی به اقتضای ویژگ یهای سرزمینی کشور مقصد، گونههای خاصی به آن سرزمینها برده شد هاند که با برخورداری از اصول مشترک میتوان آنها را در زیرگروه باغ ایرانی جای داد. هندوستان از جمله سرزمی نهایی است که هنر ایرانی از جمله با غسازی در آن رسوخ کرده به طوریکه باغ ایرانی برگیره بسیاری از با غهای منتسب به پهنه فرهنگی هندوستان است. این مقاله با روش تاریخی و توصیفی تحلیلی و مطالعه کتابخانه ای و با بررسی نمونه موردی، روند را هیابی الگوهای اصیل باغ ایرانی به سرزمین هند را بررسی کرده و با شناسایی ویژگیهای با غهای احداثی بابر به عنوان حلقه اتصال با غهای ایرانی و با غهای هندی از جمله باغ بابر در کابل(، به ذکر اشتراکات و افتراقات با غهای دو منطقه پرداخته است.

نویسندگان

وحید حیدرنتاج

دکتری معماری استادیارگروه معماری دانشگاه مازندران