تحلیل داستان شیخ صنعان بر پایه نظریه تک اسطوره جوزف کمپبل

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 670

فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_MMJ-13-46_004

تاریخ نمایه سازی: 4 خرداد 1398

چکیده مقاله:

برپایه نظریه تک اسطوره جوزف کمپبل، قهرمان به دنبال دعوتی آیینی، از جامعه خویش جدا می شود و با بهره گیری از آموزه ها، پای در راه سفر می نهد. در سرزمینی ناآشنا تحت تعلیم نیروهایی آیینی قرار می گیرد، آیین تشرف را می آموزد، و برای اصلاح به سوی جامعه خویش بازمی گردد. این سفر با نمادها و نشانه هایی در قالب کهن الگوها نمودار می شود و مصداقی از برخورد خودآگاه و ناخودآگاه در نظریه یونگ است. هدف این پژوهش تحلیل داستان شیخ صنعان با به کارگیری این نظریه و نمادهای مورد نظر یونگ و نظریه تک اسطوره کمپبل به روش توصیفی است. شیخ صنعان که نماد خودآگاه است، به ندای شبانه پیک ناخودآگاه، از سرزمین و مردم خویش جدا می شود و در غرب که نمادی از سرزمین ناشناخته ناخودآگاه است، تحت تعلیم آنیمای وجود قرار می گیرد تا شایسته آشتی با ناخودآگاه روان گردد. دختر که نمادی از آنیمای شیخ است، عشق و ظرایف آن را به او می آموزد و شیخ علم و ایمان را که ره توشه عالم خودآگاه به حساب می آید، به دختر وامی گذارد. در این سفر، چهارصد مرید نیز که از عناصر خودآگاه هستند، تسلیم اراده ناخودآگاه می شوند. بازگشت شیخ از سفر روم به مکه منطبق است با مرحله فردیت، کمال، و بازگشت قهرمان در نظریه کمپبل.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

محمد ریحانی

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان

راحله عبداله زاده برزو

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم. ...
  • الیاده، میرچا. 1392. آیین ها و نمادهای تشرف. ترجمه مانی ...
  • بررسی و تحلیل منظومه مانلی نیمایوشیج براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل [مقاله ژورنالی]
  • بزرگ بیگدلی، سعید و احسان پورابریشم. 1390. نقد و تحلیل ... [مقاله ژورنالی]
  • پورنامداریان، تقی. 1380. در سایه آفتاب. تهران: سخن. ...
  • خالقی مطلق، جلال. 1372. گل رنج های کهن. تهران: مرکز ...
  • زرین کوب، عبدالحسین. 1369. از کوچه رندان. تهران: امیرکبیر. ...
  • زعفرانلو، فرزانه. 1390. ساختار اسطوره ای سمک عیار و انطباق ...
  • ستاری، جلال. 1366. رمز و مثل در روانکاوی. تهران: توس. ...
  • . 1387. پژوهشی در قصه شیخ صنعان و دختر ترسا. ...
  • شریعتی، علی. 1386. گفتگوهایتنهایی؛ بخش دوم. چ یازدهم. تهران: آگاه. ...
  • شمیسا، سیروس. 1374. داستان یک روح. تهران: فردوس. ...
  • شوالیه، ژان و آلن گربران. 1388. فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه ...
  • . 1385. فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی. ج4. تهران: جیحون. ...
  • عطار نیشابوری، فرید الدین محمد. 1384. منطق الطیر. مقدمه و ...
  • فرانکل، ویکتور. 1367. انسان در جست وجوی معنی. ترجمه اکبر ...
  • فروزانفر، بدیع الزمان. 1361. احادیث مثنوی. تهران: امیرکبیر. ...
  • کمپبل، جوزف. 1392. قهرمان هزارچهره.ترجمه شادی خسروپناه. مشهد: گل آفتاب. ...
  • کنگرانی، منیژه. 1388. تحلیل تک اسطوره سنجی نزد کمبل با ...
  • گورین، ویلفرد. ال و همکاران. 1370. راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ...
  • گوهرین، سیدصادق. 1347. شیخ صنعان (پیر سمعان). چ ششم. تهران: ...
  • مولوی بلخی، جلال الدین محمد. 1379. مثنوی معنوی. تصحیح محمد ...
  • نیچه، فردریش. 1387. غروب بتها. ترجمه داریوش آشوری. چ پنجم. ...
  • وگلر، کریستوفر. 1386. ساختار اسطوره ای در داستان و فیلمنامه. ...
  • یاوری، حورا.1374. روانکاوی و ادبیات. تهران: تاریخ ایران. ...
  • یونگ، کارل گوستاو. 1384. انسان و سمبولهایش. ترجمه محمود سلطانیه. ...
  • . 1377. پاسخ به ایوب. ترجمه فواد روحانی. تهران: جامی. ...
  • نمایش کامل مراجع