سلمان ساوجی و سلوک در طریقه رندان قلندر صفت

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 728

فایل این مقاله در 32 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_MMJ-16-59_009

تاریخ نمایه سازی: 12 مرداد 1399

چکیده مقاله:

سلمان ساوجی از شاعران شهیر قرن هشتم هجری است که اشعارش تجلی گاه تفکرات مختلف اجتماعی، دینی و عرفانی است. او اگر چه به مدح ارباب قدرت پرداخته و در زمان خود از حرفه شاعری تمتعی تمام یافته، اما این خصیصه هیچ گاه باعث نشد بعد معنوی زندگی خود را رها سازد. این جستار که مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است و با شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده، به تحلیل و تفسیر مضامین رندانه و قلندرانه در غزلیات سلمان ساوجی می پردازد؛ ابتدا مقدمه ای درباره مکتب ملامتیه و الهیات رندی و قلندری بیان می شود و سپس به تحلیل و تفسیر تفکر ملامتی و قلندری در غزلیات سلمان ساوجی پرداخته خواهد شد. غور در اشعار سلمان بیانگر این حقیقت است که وی در عرصه عرفان نیز یکه تاز بوده، البته نه عرفان مرسوم خانقاهی بلکه عرفانی فارغ از راه و رسم اهل خرقه که نه تنها اصول حاکم بر نظام خانقاه را زیر سوال می برد بلکه با برجسته کردن امور ضد ارزشی، بر آن ها حمله می برد و تابوها را می شکند. سلمان، سریان عشق را در نظام آفرینش درک کرده، با تن دادن به این ودیعه الهی، از نام و ننگ گریخته، مسجد و خانقاه را رها کرده و به خانه خمار، التجا می جوید. انسان کامل مد نظر سلمان، رند قلندری است که با پشت پا زدن به همه ظواهر شرع، بر سر کوی مغان ماوا می گزیند. در نظرگاه او، تنها راه رستگاری انسان، قدم گذاشتن در مسلک قلندری است؛ مسلکی که خرقه ریایی صوفی را به می طهارت می دهد و به فرجام اندیشی زاهد، وقعی نمی نهد.

نویسندگان

داود واثقی خوندابی

دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد

امید شاه مرادی

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

محمد رضا نجاریان

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • کتابنامه ...
  • قرآن کریم. ...
  • آشوری، داریوش. 1384. عرفان و رندی در شعر حافظ. چ5. ...
  • ابن عربی، محیی الدین. بی تا. فتوحات مکیه. ج2. بیروت: ...
  • برومند سعید، جواد. 1384. آئین قلندران. کرمان: دانشگاه کرمان. ...
  • بقلی شیرازی، روزبهان. 1366. عبهر العاشقین. به اهتمام هانری کربن ...
  • . 1374. شرح شطحیات. به اهتمام هانری کربن. چ3. تهران: ...
  • مضامین قلندرانه در غزلیات عطار [مقاله ژورنالی]
  • پورجوادی، نصرالله. 1367. رندی حافظ . بوی جان. تهران: مرکز ...
  • پورنامداریان، تقی. 1382. گمشده لب دریا. تهران: سخن. ...
  • جعفری، احمدعلی. 1391. بررسی سبکی اندیشه ملامتیه در اشعار مولانا ...
  • جلالی پندری، یدالله. 1385. حکیم سنایی و غزل های قلندرانه ...
  • حافظ، شمس الدین محمد. 1385. دیوان حافظ. به اهتمام محمد ...
  • حائری، محمدحسن. 1386. مبانی عرفان و تصوف و ادب پارسی. ...
  • حمیدیان، سعید. 1392. شرح شوق: شرح و تحلیل اشعار حافظ. ...
  • خرکوشی، ابوسعد عبدالملک بن محمد. 1427ق. تهذیب الاسرار فى اصول ...
  • خرمشاهی، بهاءالدین. 1387. حافظ نامه. ج2. چ18. تهران: علمی و ...
  • خواجوی کرمانی، محمود بن علی. 1378. دیوان غزلیات خواجوی کرمانی. ...
  • درگاهی، محمود. 1382. حافظ و الهیات رندی. تهران: قصیده­سرا. ...
  • رازی، نجم الدین ابوبکر. 1389. مرصاد العباد. به اهتمام محمدامین ...
  • رجایی بخارایی، احمد علی. 1389. فرهنگ اشعار حافظ. چ9. تهران: ...
  • رشید یاسمی، غلامرضا. بی تا. تتبع و انتقاد احوال و ...
  • ریپکا، یان. 1381. تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا ...
  • زرین کوب ، عبدالحسین. 1382. از کوچه رندان. چ11. تهران: ...
  • . 1388. جست وجو در تصوف ایران. چ9. تهران: امیر ...
  • سکندری، احمدبن عطاء الله. 1426ق. الله جل جلاله، القصد المجرد ...
  • سلمان ساوجی، سلمان بن محمد. 1389. کلیات سلمان ساوجی. تصحیح ...
  • سلمی، ابوعبدالرحمن. 1344. ملامتیان و صوفیان و جوانمردان. تحلیل و ...
  • . 1369. مجموعه آثار سلمی. به اهتمام نصرالله پورجوادی. تهران: ...
  • . 1414ق. تسعه کتب فی اصول التصوف و الزهد. به ...
  • سهروردی، شهاب الدین ابوحفص. 1375. عوارف المعارف. ترجمه ابومنصور اصفهانی. ...
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا. 1386. قلندریه در تاریخ. تهران: سخن. ...
  • صفا، ذبیح الله. 1378. تاریخ ادبیات در ایران. ج3. چ8. ...
  • عراقی، فخرالدین. 1386. کلیات عراقی. به اهتمام نسرین محتشم. چ3. ...
  • عطار، فریدالدین. 1384الف. دیوان عطار. به اهتمام تقی تفضلی. چ11. ...
  • . 1384ب. منطق الطیر. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. چ2. تهران: ...
  • . 1388. تذکرهالاولیا. به اهتمام محمد استعلامی. چ19. تهران: زوار. ...
  • عین القضات همدانی، ابوالمعالى عبدالله بن ابى­بکر. 1341. تمهیدات. به ...
  • غزالی، احمد. بی تا. سوانح العشاق. بر اساس تصحیح هلموت ...
  • فتوحی، محمود. 1386. بلاغت تصویر. تهران: سخن. ...
  • قشیری، عبدالکریم بن هوازن. 1374. رساله قشیریه. ترجمه ابوعلی حسن ...
  • کاشانی، عزالدین محمود. 1389. مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه. تصحیح ...
  • کیخای فرزانه، احمدرضا و علی وفایی. 1393. اندیشه­های ملامتی و ...
  • گورپینارلی، عبدالباقی. 1363. مولانا جلال الدین، زندگی، فلسفه، آثار و ...
  • . 1369. تصوف در یکصد پرسش و پاسخ. ترجمه توفیق ...
  • . 1371. نثر و شرح مثنوی. ترجمه توفیق سبحانی. ج1. ...
  • . 1378. ملامت و ملامتیان. ترجمه توفیق سبحانی. تهران: روزنه. ...
  • مازندرانی، محمد صالح بن احمد. 1382ه.ق. شرح الکافی الاصول و ...
  • مرتضوی، منوچهر. 1383. مکتب حافظ: مقدمه بر حافظ شناسی. چ3. ...
  • مزارعی، فخرالدین. 1373. مفهوم رندی در شعر حافظ. ترجمه کامبیز ...
  • مولوی، جلال الدین محمد. 1363. کلیات شمس یا دیوان کبیر. ...
  • مقایسه و تحلیل مضامین رندانه و قلندرانه و مغانه در غزل های حافظ و فضولی [مقاله ژورنالی]
  • میبدی، ابوالفضل رشیدالدین. 1371. کشف الاسرار و عدهالابرار. به اهتمام ...
  • هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. 1387. کشف المحجوب. تصحیح محمود ...
  • نمایش کامل مراجع