بررسی جایگاه تجربه گر در نظام فکری اشراقی بر مبنای فرانقش اندیشگانی (مطالعه موردی: رسائل لغت موران و صفیر سیمرغ)

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 381

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_MMJ-16-59_010

تاریخ نمایه سازی: 12 مرداد 1399

چکیده مقاله:

چکیده عارف در جریان سلوک و دستیابی به کشف و شهود، میان خود، طبیعت و خدا، رابطه و پیوند برقرار می کند و امری ماورای استدلال و عقل، بر او منکشف می شود. حصول چنین امری را تجربه عرفانی می نامند. این تجارب زمانی که در قالب زبان درمی آیند، پوششی از ابهام به خود می گیرند و باعث ایجاد شیوه های متفاوت روایت راویان، از تجربه ای واحد، می شوند. در متون رمزی صوفیه، مولف نه تنها برای ابلاغ اندیشه خود تلاش می کند، بلکه قصد وی بیشتر معطوف به پنهان کردن اسرار از نااهلان می شود. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به مطالعه جایگاه تجربه­گر در نظام فکری اشراقی، بر مبنای فرانقش اندیشگانی می پردازد. گرفتاری و غربت نفس، برداشتن موانع سلوک و دیدار با پیر مهم ترین درون مایه های رسائل سهروردی هستند و او بر سلوک به عوالم نوری بالاتر و رهایی از زندان مادی متمرکز شده است. یافته ها نشان می­دهد که غلبه جهان بینی اشراقی، باعث شکل گیری سیر مشخصی از تغییر فرایندهای زبانی از رابطه ای به ذهنی شده است. نویسنده ابتدا با هدف ایجاد فضایی ملموس، به توصیف مفاهیم رمزی پرداخته، سپس از طریق گفت وگوی مشارکان، آن ها را تفسیر می کند و در نهایت در جایگاه پیر، به بیان مفاهیم انتزاعی می پردازد. 

نویسندگان

عباسعلی وفایی

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی

فرشته میلادی

دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • کتابنامه ...
  • اسدپور، رضا. 1389. نماد شناخت ایران باستان در رسائل فارسی ...
  • پورحسن، قاسم و ملیحه آقایی. 1393. وجود نفس و سیر ...
  • پورخالقی چترودی، مه دخت و شمسی پارسا. 1390. بررسی صور ...
  • پورنامداریان، تقی. 1375. رمز و داستان­های رمزی در ادب فارسی. ...
  • تقوی، محمد. 1376. حکایت­های حیوانات در ادب فارسی. تهران: روزنه. ...
  • جمشیدیان، همایون و همکاران. 1395. بررسی مکاشفات عرفانی عطار در ... [مقاله ژورنالی]
  • حمیدی، سیدجعفر و اکبر شامیان. 1384. سرچشمه تکوین و توسعه ...
  • حیدری نوری، رضا. 1391. تجارب مینوی در نظام فکری سهروردی ... [مقاله ژورنالی]
  • نگاهی به نقش جنسیت نویسنده در ارایه جزییات در داستان، براساس دستور نقش گرا [مقاله ژورنالی]
  • ستاری، جلال. 1372. مدخلی بر رمزشناسی عرفانی. تهران: نشر مرکز. ...
  • سهروردی، شهاب الدین یحیی. 1375. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج1، ...
  • . 1391. حکمه الاشراق. تطبیق و نقد یحیی یثربی. قم: ...
  • طاهری، محمد و همکاران. 1392. بررسی و تحلیل کهن الگوی ...
  • فتوحی، محمود. 1386. بلاغت تصویر. تهران: سخن. ...
  • گودرزی، کوروش و همکاران. 1395. بررسی تجلی زمان و مکان ... [مقاله ژورنالی]
  • داستان تمثیلی؛ ساختار، تفسیر و چندمعنایی [مقاله ژورنالی]
  • مظاهری، عبدالرضا. 1386. رمز در داستان­های رمزی شیخ شهاب­الدین سهروردی ...
  • میرباقری فرد، علی اصغر و معصومه محمدی. 1395. عبارت و ...
  • نصر، سیدحسین. 1386. سه حکیم مسلمان. چ6. تهران: امیرکبیر. ...
  • نویا، پل. 1373. تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمه اسماعیل ...
  • وفایی، عباسعلی و سمیه آقابابایی. 1392. بررسی کارکرد تمثیل در ...
  • هلیدی، ام ای کی و رقیه حسن. 1393. زبان، بافت ...
  • همازاده، مهدی و سیدابوالقاسم حسینی­ژرفا. 1394. رمزگشایی از نمادها در ...
  • همدانی، امید. 1387. حماسه، اسطوره و تجربه عرفانی خوانش سهروردی ... [مقاله ژورنالی]
  • یزدان­پناه، سیدیدالله. 1389. حکمت اشراق. ج1 و 2. تحقیق مهدی ...
  • نمایش کامل مراجع