بررسی و نقد سیدجلال الدین آشتیانی به ایرادهای غزالی در باب علم خدا به جزئیات

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 347

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_ORJ-8-15_010

تاریخ نمایه سازی: 6 شهریور 1398

چکیده مقاله:

مسئله علم خدا به امورجزئی، یکی از سه مسئله­ای است که ابو حامد غزالی به زعم اینکه فلاسفه آن را انکار می کنند،در صدد تکفیرآنها بر آمده است. این مسئله به نحوعام -با صرف نظر از اینکه خدارا عالم به امور کلی ویا امور جزئی بدانیم- نزد متکلمان وحکمای اسلامی از اهمیت بسزائی بر خوردار است به طوری که بنا به گفته آشتیانیموضوعات مهمی از جمله: معاد،نبوت وولایت متکی و مبتنی بر این مسئله اند. بنابراین ورود به این مسئله، فوق العاده به لحاظ دینی دارای اهمیت است و هر اندازه در باره آن بحث وتحقیق شود باز هم جای پژوهش­های تازه باقی است که پژوهشگران عرصه فلسفه وکلام در باره آن گفتگو کنند. در این مقاله، تلاش شده است تا دید گاه غزالی در مسئله علم خدا به جزئیات وادعای وی مبنی بر اینکه حکما، علم خدا به جزئیات را انکار کرده اند مورد بررسی وتحقیق قرار گیرد. روش نویسندگان روش تحلیلی وتوصیفی است، و هدفشان از نوشتن این مقاله، تبیین نقد های سید جلال الدین آشتیانی نسبت به اشکال ها ودلائل غزالی است و در برخی از مواردی که آشتیانی متعرض نقد نشده است، با بهره گیری از نظرات حکمای اسلامی به ویژه ابن سینا به پاسخ ایراد های غزالی نسبت به فلاسفه پرداخته­ایم. نویسندگان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده­اند که بر خلاف زعم غزالی، حکمای اسلامی به هیچ وجه منکر علم خدا به امور جزئی نیستند، بلکه آنها نیز همانند متکلمان، معتقدند خدا هم عالم به امور کلی است ونیز عالم به جزئیات است. با این تفاوت که می­گویند علم خدا به جزئیات از طریق علل آنها تعلق می­گیرد، یعنی علم خدا به جزئیات به نحوکلی و ثابت است و نه به طریق جزئی محسوس که متغیر است.    

نویسندگان

زکریا بهاری نژاد

دانشیار گروه فلسفه و کلام، دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی

نرگس صنوبری

دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه و کلام، دانشگاه شهید بهشتی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Ashtiani, Seyyed Jalaleddin, (1999) A critique of Tahafat al- philosophy ...
  • Al- tahanavi, Mohammad Ali, (1966) Kashaf Estelahat al- fonon val ...
  • Avicenna, (1984) Al- Taligat, with correction by Abdo rahman badavi, ...
  • Dinani, Ebrahimi, Golamhossein, (1992) Logic and knowledge in Ghazali view, ...
  • Ghazali, Abo hamed, (2002) Tahafot Al- Falasafh, Al- Helal Publishing, ...
  • Ghazli, Abo Hamed, (2003) Majmohe Rashaehl, Al- feker publishing, Beirut. ...
  • Ghazli, Abo Hamed, (1950) Mehayar Al- elm, Egyp. ...
  • Homahi, Jalaloddin, (2008) Ghazali Nameh, Homa Nashr, Tehran. ...
  • Ibn Rushd, (2008) Tahafat al-Taft, translation of Hassan Fathi, Hekmat. ...
  • Ibn Sina, Hussein bin Abdullah, (1404) Al-Ta liyat, Center al-Nashir. ...
  • Ibn Sina, Hussein bin Abdullah, (2000) Al- asharat v- tanbihat, ...
  • Ibn Sina, Hussein bin Abdullah, (1960) Ashefa, Al- alahiyat, Dr. ...
  • Mulla Sadra, (1404) Al-ehkmat Al- motahaliyah fi Al- asfar Al- ...
  • Mulla sadra, (2008) Al-mabdah va-mahad, Jalaloddin Ashetiyani Publishing, Bostane Ketab, ...
  • Sabzevari, Mullah Hadi, (2001) Shar Al- manzomeh, Masood Talebi, Nab ...
  • Sabzevari, Mullah Hadi, (1991) Asrar Al- hekam, Islami Book seller, ...
  • Sadra, Shirazi, (2001) Al-mabda  Av- mahad, with correction by seyed ...
  • Yasrebi, Yahya, (2004) NAgdeh Ghazali, Kanooneh andisheyeh Javan,Vol:1,Tehran. ...
  • نمایش کامل مراجع