مقایسه تطبیقی نقوش گیاهی تزیینی دوره اسلامی در مسجد جامع یزد و مسجد امام اصفهان

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 614

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_OURMAZD-12-47_017

تاریخ نمایه سازی: 6 اسفند 1398

چکیده مقاله:

جامع کبیر عباسی یا مسجد شاه که امروزه به نام مسجد امام از آن یاد می شود یکی از مساجدزیبای ایران است و مهمترین مسجد دوره صفویه می باشد که شیوه معماری آن اصفهانی و ایرانیاست. در تزیین این مسجد از کاشی معرق و کاشی هفت رنگ بهره گرفته اند. گنبد رفیع با نقوشاسلیمی های زیبا، سر در ورودی نیم دایره بزرگ و به کارگیری تقریبا نیم میلیون کاشی در ساختآن از ویژگی های این مسجد است. بجز مناره ها که برای تزیین آن از نقوش هندسی در آن استفادهشده است الباقی مسجد با نقوش گیاهی و اسلیمی مزین شده است. مسجد جامع یزد یکی ازمساجدیست که دارای سردر رفیع مناره های بلند و کاشی کاری بسیار زیبا با گنبدی باشکوهمی باشد. به کارگیری نقوش زیبای تلفیقی هندسی با نقوش اسلیمی در تزیینات کاشی کاریمسجد حایز اهمیت است. هدف از این مقاله، مطالعه نقوش گیاهی و مقایسه این نقوش در مسجد امام اصفهان و مسجد جامع یزد است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و از طریق مطالعات کتابخانه ایی انجام شده است. طبق این تحقیق نقوش گیاهی موجود در مساجد ذکر شده درقسمت های اصلی بناها یعنی گنبد و سقف مساجد و ایوان اصلی و محراب و دیوارهای داخلیبررسی گردید. از آنجایی که تزیین به اندازه خود معماری بنا حایز اهمیت است به بررسی انواهنقوش تزیینی شامل نقوش انسانی و حیوانی، نقوش هندسی و نقوش کتیبه ایی و خصوصان نقوشگیاهی که سابقه دیرینه حتی قبول از اسلام در ایران دارد، پرداخته شد. از مصالح عمده مورداستفاده در تزیینات مسجد جامع یزد و مسجد امام اصفهان، کاشی می باشد از آن جهت در اینمبحث اقسام کاشی ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسندگان

نسرین صدقیان حکاک

مدرس دانشگاه فنی شریعتی

نسیم فیاض آزاد

کارشناسی ارشد ارتباط تصویری