جلوه های نمادگرایی در شعر دفاع مقدس

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 325

فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_OURMAZD-9-32_011

تاریخ نمایه سازی: 1 مرداد 1397

چکیده مقاله:

ذات ادبیات که کشف دنیای پنهان وبازسازی دوباره ی جهان در زبان غیر متعارف است با نماد ونماد گرایی همسوست. آنچنانکه که در کتاب فرهنگ اصطلاحات ادبی خانم سیما داد آمده: نمادها را در یکی از سه دسته زیر جای داده اند: الف) طبیعی: مثل گل که نماد زیبایی است و زالو که نماد جنایت کار است. آب که نماد تطهیر، لاله، نماد پاکی، جوانی و شهید است. نمادهای طبیعی در بعضی موارد دوقطبی هستند وبا توجه به زمینه کاربردیشان، معانی متفاوتی می یابند؛ چنان که آب در صورتی که به سیل یا طوفان تبدیل شود، میتواند عامل تخریب کننده نیرومندی باشد و بدین ترتیب، علاوه بر نمایش آسودگی و صلح، مظهری از وحشت و هرج و مرج نیز باشد . ب)اختصاصی: که تنها در اثر یک شاعر و نویسنده جنبه نمادین یافته است و وقتی از آنها اسمی به میان می آید زود آن نوشته به ذهن خطور میکند؛ مانند پیرمغان، عشق، باده، خرابات، رند و.... در دیوان حافظ از بسامد بالایی برخوردار است و تا حد زیادی زبان او را نمادین ساخته است . ج) نمادهای مرسوم: که بر اثر عمومیت یافتن نمادهای اختصاصی به وجود می آیند: مانند زمستان به عنوان نماد پیری، سردی، بی عاطفگی که این واژه را ابتدا اخوان دراین مفهوم به کار برد، اما بعدها دیگران آن را پسندیدند و از آن استفاده کردند. البته علاوه بر تقسیم بندی فوق، دربعضی از آثار ادبی ازنمادهای فرهنگی نیز نام برده اند که عبارتنداز : نمادهایی که برای توضیح حقایق جاودانه به کار میروند و هنوز در بسیاری از ادیان کاربرد دارند . نمادهای فرهنگی، تحولات فراوانی را پشت سر گذاشته اند و فرایند تحولات شان کمابیش وارد خودآگاه شده است و بدین سان، جوامع متمدن آنها را به صورت نمایه های جمعی پذیرفته اند.

نویسندگان

منوچهر کمری

دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی

عبدالرضا شبستری

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی