بررسی نظریه خطابه ای بودن زبان قرآن
محل انتشار: دوفصلنامه دین و دنیای معاصر، دوره: 1، شماره: 1
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 509
فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_PAVAH-1-1_002
تاریخ نمایه سازی: 18 تیر 1399
چکیده مقاله:
زبان را به لحاظ کلی می توان از یک نظر به شفاهی یا گفتاری و کتبی یا نوشتاری تقسیم کرد. یکی از گونه های زبان شفاهی و گفتاری، زبان خطابه ای است؛ یعنی سبکی از کلام که در میان خطیبان و سخنوران رایج است. زبان را از نظر دیگر می توان به عرف عام و عرف خاص تقسیم نمود. این مقاله درصدد بررسی این نظریه آیه الله معرفت است که زبان قرآن زبان گفتاری و خطابه ای است. او در بعضی از تعابیر، زبان قرآن را به عرف عام و در بعضی تعابیر، به عرف خاص می داند و البته میان این دو تعارضی نمی یابد و جمع می کند. او در اواخر عمر زبان قرآن را گفتاری و به عبارت دقیق تر، خطابه ای معرفی می کرد. البته باز چنان می نماید که او تعارضی میان زبان عرف خاص و زبان خطابه ای نمی یابد. به هر حال برخی از مهم ترین ویژگی هایی که وی برای زبان خطابه ای برشمرده، عبارت است از: تکیه بر معهودات ذهنی مخاطبان، وجود التفات و انتقال و ذکر قضایای خارجی در آن.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
جعفر نکونام
دانشیار دانشگاه قم، قم، ایران.
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :