قیاس تلازم در قرآن کریم

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 333

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PFK-20-77_010

تاریخ نمایه سازی: 12 خرداد 1398

چکیده مقاله:

قیاس تلازم در قرآن کریمچکیده قیاسی که کبرای آن شرطیه متصله باشد قیاس تلازم نامیده می شود. این قیاس در دو حالت وضع مقدم و رفع تالی ، منتج و در سایر اشکال عقیم است. قیاس های تلازم ذکر شده در قرآن کریم چند حالت دارد: گاهی شرایط عمومی و اختصاصی قیاس تلازم در آنها کاملا رعایت شده است اما به علت وضوح، برخی مقدمات یا نتایج آنها ذکر نشده و قیاس اصطلاحا مضمر و مرخم است؛ اما گاهی ظاهرا شرایط اختصاصی قیاس تلازم در آنها رعایت نشده و از رفع مقدم و وضع تالی نتیجه گیری شده است. در این پژوهش به بررسی برخی از مهم ترین قیاس های تلازم در قران کریم پرداخته شده و در مواردی که ظاهرا شرایط اختصاصی قیاس تلازم رعایت نشده است، علت آن بررسی و با استفاده از محتوای قرآن کریم و قواعد کلی استدلال؛ مانند تلازم شرطیات ، این قیاس ها به قیاس های معتبر، موول و اثبات شده است که قران کریم که کتاب هدایت انسان است و او را به اندیشیدن دعوت می کند، با زبان انسان نازل شده و قواعد کلی اندیشه و تفکر در آن رعایت شده است. کلید واژگان : قرآن کریم، قیاس تلازم، وضع مقدم، رفع تالی،

نویسندگان

محمد جواد دکامی

استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه بوعلی سینا

قباد محمدی شیخی

استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه یاسوج

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • فهرست منابع ...
  • * قرآن کریم (ترجمه آیه الله مکارم شیرازی). ...
  • ابن مسکویه، ابو علی احمدبن محمدبن یعقوب الرازی. (1384). (چاپ هفتم). ...
  • اژه ای، محمد علی. (1385). مبانی منطق. ( چاپ ششم). ...
  • انصاری، خواجه عبدالله. (1371). تفسیر ادبی و عرفانی از کشف ...
  • جوادی آملی، عبدالله. (1375). رحیق مختوم. بخش دوم از جلد ...
  • جوادی آملی، عبدالله. (1383). تسنیم. (ج13). (چاپ اول). قم: اسراء. ...
  • جوادی آملی، عبدالله. (1384). فلسفه الهی از منظر امام رضا ...
  • جوادی آملی، عبدالله. (1390). قرآن در قرآن. ( چاپ دهم). ...
  • حلی، یوسف بن مطهر (علامه حلی). (1370). الجوهر النضید. (چاپ سوم). ترجمه: ...
  • سورآبادی، ابوبکر عتیق نیشابوری. (1381). تفسیر سورآبادی. (ج 3). (چاپ اول). ...
  • سهروردی، شهاب الدین. (1373). مجموعه آثار. (ج1). (چاپ دوم). تهران: ...
  • شریف رضی. (1379). نهج البلاغه. (چاپ اول). ترجمه: محمد دشتی. ...
  • شریف رضی. (1384) نهج البلاغه. (چاپ سوم). تصحیح: صبحی صالح. ...
  • شیرازی، محمد ابن ابراهیم. (ملاصدرا). (1387). تفسیر القرآن الکریم. (چاپ سوم). ...
  • شیرازی، محمد ابن ابراهیم. (ملاصدرا). (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین. (علامه طباطبایی). (1376). المیزان، (چاپ اول). ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین. (علامه طباطبایی). (1416ق). بدایه الحکمه. (چاپ ...
  • طوسی، محمد ابن الحسن. (1355) اساس الاقتباس. (چاپ اول). تهران: انتشارات ...
  • طوسی، محمد ابن الحسن، التبیان فی تفسیر القرآن. (ج1). (چاپ اول). ...
  • غزالی، محمد. (1354). کیمیای سعادت. (چاپ اول). به کوشش حسین ...
  • فخر رازی، محمد ابن محمد. (1386). تفسیر کبیر (مفاتیح الغیب). (چاپ دوم). ...
  • فخر رازی، محمد ابن محمد. (1420ق). التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). (چاپ سوم). ...
  • قزوینی، نجم الدین. (1998). الشمسیه فی القواعد المنطقیه، (چاپ اول). ...
  • فرامرز قراملکی، احد. (1377). منطق 2، (چاپ اول). تهران: انتشارات ...
  • مکارم شیرازی، ناصر. (1387). پیام امام امیر المومنین(ع). (چاپ اول). ...
  • موسوی خمینی، سید روح الله (امام خمینی). (1373). آداب الصلوه. ...
  • میبدی، رشیدالدین ابوالفضل. (1393). کشف الاسرار و عده الابرار. (چاپ ...
  • نمایش کامل مراجع