ناالهیات: تاکیدی بر گریزناپذیری الهیات

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 306

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PHILO-11-20_009

تاریخ نمایه سازی: 20 خرداد 1398

چکیده مقاله:

دوران نشانه اساسا دورانی الهیاتی است: هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانه­ها را شکل می­دهد، از اساس الهیاتی است. این مفهوم محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و... در این نظام(های) لوگوس­محور، زنجیره دال­ها معناداری و ثبات خود را از این مدلول استعلایی می­گیرند. دریدا با خوانش واسازانه اش نشان داد ­که هیچ مدلولی نمی­تواند از زنجیره دلالی بیرون افتاده و زبان را کران­مند کند. این ایده انقلابی به فروپاشی نظام سلسله مراتبی تقابل­های دلالی و درنتیجه هم­رتبه و هم­بودشدن دال­ها می­انجامد.با زدایش تقابل­ها و هم مرتبه دانستن دال­ها، منطق تفاوط ظهور می­کند. در این منطق سخن از مرگ خدا گفتن یاوه است؛ هیچ مرگی در کار نیست، و نیز هیچ زنده شدنی. ما همواره در میانه یک بازی دائمی هستیم. کلمه(لوگوس)، دائما زدوده و در عین حال نگاشته و بازنگاشته می­شود. نا/الهیات، بطلان ادعای پایان الهیات است؛ نا/نظام نوینی است برای آنان­که در مرزها می­زیند.­

نویسندگان

حسن فتح زاده

دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان

سمیرا طاهری

دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه زنجان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • دریدا، ژاک. (1388)، مواضع، ترجمه پیام یزدانجو، چاپ سوم، تهران: ...
  • دریدا، ژاک. (1390)، درباره گراماتولوژی، ترجمه مهدی پارسا، چاپ اول، ...
  • کهون، لارنس. (1388)، متن­هایی برگزیده از مدرنیسم تا پست­مدرنیسم، ترجمه ...
  • نیچه، فردریش ویلهلم. (1386)، چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، ...
  • Altizer, T. (1979), the Descent into Hell: A Study of ...
  • Aquinas, T. (1947), Summa Theologica, trans. Fathers of the English ...
  • Deleuze, G. (1972), Proust and Signs, trans. R. Howard, New ...
  • Deleuze, G. (1977), Nomad Thought, in The New Nietzsche: Contemporary ...
  • Deleuze, G. (1979), Active and Reactive, in Allison, D, The ...
  • Derrida, J. (1973), Speech andPhenomena and Other Essays on Husserl,s ...
  • Derrida, J. (1976), Of Grammatology, trans. Gayatri Chakravorty Spivak, Baltimore: ...
  • Derrida, J. (1978), Writing and Difference, trans. Alan Bass, Chicago: ...
  • Derrida, J. (1981), dissemination, trans. Johnson, B, Chicago: University if ...
  • Hegel G. W. F (1977), Phenomenology of Spirit, trans. A. ...
  • Jabès, E. (1976), The Book of Yukel, Return to the ...
  • Merleau-Ponty M. (1962), Phenomenology of Perception, trans. Smith, C, London: ...
  • Miller, J. Hillis (1969), Poets of Reality: Six Twentieth-Century Writers, ...
  • Miller, J. Hillis (1979), Theology and Logology in Victorian Literature, ...
  • Saussure, F. (1966), Course in General Linguistics, trans. Wade Baskin, ...
  • Taylor, M. C. (1984), ERRING: A Postmodern A/theology, Chicago: University ...
  • Vanhoozer K.J (2003), Postmodern Theology, New York: Cambridge University Press. ...
  • نمایش کامل مراجع