Ontology of Time in Cinema A Deleuzian reading of Still Life and Prince Ehtejab With an emphasis on the concept of Time-Image

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 264

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PHILO-11-21_004

تاریخ نمایه سازی: 20 خرداد 1398

چکیده مقاله:

Gilles Deleuze, the notable post-modern philosopher, in his two-volume cinematic books Cinema 1: movement-image (1986) and Cinema 2: time-image (1989) recognizes two major periods in history of cinema (classic and modern) in terms of representing movement and time respectively. Referring to various films of modern cinema especially post-war European cinema like Italian neorealism, Cinema2 speaks about the possibility of direct presentation of time in cinematic works. Explaining Deleuze’s theories and his two formulations of direct presentation of time as ‘pure optical situations’ and ‘sheets of the past’, in this essay we try to give an analysis of the two most important films of Iranian history of cinema: Still Life (1974) and Prince Ehtejab (1974). Finally, we will conclude that these films are not mere representation of preexisting philosophical concepts, rather in contrast to linguistic thought, they provide some kind of visual and non-linguistic philosophical meditations of time, cinema of time

کلیدواژه ها:

نویسندگان

Ali Fath Taheri

Associate Professor, Imam Khomeini International University, Qazvin

Faezeh Jafariyan

Ph.D. in performing art, Ferrara University, Italy

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Bogue, Ronald (2003), Deleuze on Cinema, London & New York: ...
  • Colebrook,Claire.(2002a), Gilles Deleuze. London and New York: Routledge. ...
  • Colebrook,Claire.(2002b), Understanding Deleuze, London: Allen and Unwin. ...
  • Dabashi, Hamid (2001), Close-Up: Iranian Cinema, Past, Present and Future, ...
  • Deleuze, Gilles (1986), Cinema 1: The Movement-Image, trans. Hugh Tomlison, ...
  • Deleuze, Gilles (1989), Cinema 2: The Time-Image, trans. Hugh Tomlison, ...
  • Deleuze, Gilles (1994), Difference and repetition, Continuum: Athlone Press, London ...
  • Marrati, Paola (2008), Gilles Deleuze: Cinema and Philosophy, trans. Alisa ...
  • Rodowick, D.N (2010), Afterimages of Gilles Deleuze’s Film Philosophy; edited ...
  • Prince Ehtejab (Bahman Farmanara, Iran, 1974) ...
  • Still Life (Sohrab Shahid-Sales, Iran, 1974) ...
  • نمایش کامل مراجع