واکاوی و شرح نقش نماد در فلسفه و زیباشناسی کانت

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 337

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PHILO-13-26_001

تاریخ نمایه سازی: 20 خرداد 1398

چکیده مقاله:

مسئله این پژوهش پرسش از چیستی عملکرد و جایگاه نماد در مکانیسم شناخت کانتی است. در نمادگرایی کانتی نوع متفاوتی از تصور یا قاعده تامل القا می شود که روی انواع مفاهیم اثر تازه ای می گذارد. برای اثبات کردن چنین ادعایی، پیشروی تحقیق با تکیه به برخی از جنبه های چارچوب نظری دلوز در درسگفتارهایش درباره کانت و به دو روش ایجابی و سلبی صورت گرفته است. در اولین مرحله به معرفی انواع روابط و تصورات یا حالت های ارایه بین انواع شهود و مفهوم می پردازیم. در این میان به دلیل قرابت­های معنای شاکله و نماد به توضیح شاکله سازی مبادرت می کنیم. در ادامه برای فهم ابعاد نماد به زیباشناسی و هنر تکیه می شود. در نتیجه چگونگی تکوین نماد با تاکید بر دو نوع نمادگرایی طبیعی و هنری روشن می گردد. به علاوه رابطه نمادین زیبایی و اخلاق در زیباشناسی کانت به بحث گذاشته می شود. نتیجه مطالعه بخش های مختلف مقاله نشان می دهد، نماد؛ نشانه، نمونه و شاکله نیست. نماد نوعی تصور یا حالت نمایش و قاعده ی تامل است که از بن بست و ورای شاکله سازی در تفکر کانت زاده می شود. ایده های عقل، ایده های زیباشناختی و امر والا و هنر بازنمودی با واسطه نماد به توسع معنایی مفاهیم منجر می شوند و در مواردی مصادیق بیشتری از شهود اولیه به واسطه آنها فراخوانده می شود. نمادهای کانتی بنیاد مکانیسم شناخت را تشکیل نمی دهد به این دلیل که شاکله سازنده این بنیاد است. کانت به نقش نمادها با توجه به شاکله مفاهیم و بن بست شاکله سازی در شناخت پرداخته و در نمادگرایی طبیعی و هنری با تکیه به ایده زیباشناختی به نقش نمادها اشاره کرده است. در تفکر و زیباشناسی این فیلسوف نماد، نحوه ای از نمایشیا تصور است که بر اساس قاعده تامل و اصل تقویم گر بر ابعاد اندیشیدن به انواع مفهوم می افزاید.

نویسندگان

فریده آفرین

استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه سمنان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Allison, Henry. E, (2001) Kant’s Theory of Taste: A Reading ...
  • Chipman, Lauchlan, (2012) Thing-in-Themselves in Criticizing The Cririque of Pure. ...
  • Deleuze, Gilles, (1978/03/28) cours of kant, Trans: Melissa McMahon, www.webdeleuze.com/php/sommaire ...
  • Deleuze, Gilles, (2007) Kant s Critical philosophy: The Doctorine of ...
  • Deleuze, Gilles,, (1978/04/04) cours of kant, Trans: Melissa McMahon, www.webdeleuze.com/php/sommaire ...
  • Dickie, George, (2017) The Century of Taste: The Philosophical Odyssey ...
  • Ginsborg, Hannah, (2016) Kant s Aesthetics & Teleology, Stanford Encyclopedia ...
  • Guter, Eran, (2014) Aesthetics A-Z, Trans: Mohamadreza Abolghassemi, Tehran: Nashr-e ...
  • Guyer, Paul, (2015) 18th century German aesthetics, Stanford Encyclopedia of ...
  • Kant, Immanuel, (1998) Critique of Pure Reason, Trans & ed: ...
  • Kant, Immanuel, (2016) Critique of Pure reason, Trans: Behroz e ...
  • Kant, Immanuel, (1992) Theoretical Philosophy-1755-1770, Trans & Ed: David Walford ...
  • Kant, Immanuel, (2014) Critique of Judgement, Trans: Abdolkarim e Rashidian, ...
  • Kearney, Richard, (2003) the Wake of Imagination, New York: Routledge. ...
  • Korner, Stephan, (2010) Kant, Trans: Ezatollah Folladvand, Tehran: Nashr-e Khaarazmi. ...
  • Mashayekhi, Adel, (2016) Tabarshenasy khakestry ast, Tehran: Nahid. ...
  • Reason, Trans: Muhammadmedi Ardebili, Tehran: Bidgol Publishing Co. ...
  • Rueger, Alexander & Evren, Sahan, (2005) The Role of Symbolic ...
  • Salmani, Ali, (2015) The Connection between Beauty and Morality in ...
  • Smit, Houston, (2000) Kant on Marks and the Immediacy of ...
  • Townsend, Dabney, (2014) Historical Dictionary of Aesthetics, Trans: Fariborz e ...
  • نمایش کامل مراجع