زیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 396

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PHILO-13-27_006

تاریخ نمایه سازی: 2 مهر 1398

چکیده مقاله:

در نظام فکری توماس زیبایی امری متافیزیکی است. اتخاذ چنین رویکردی نسبت به زیبایی، لزوما آن را با دیگر مفاهیم فلسفی­­ ارزشی مرتبط می­سازد. می­توان گفت که در بستر تفکر یونانی و قرون وسطایی که غالبا تفکری مابعدالطبیعی است، فهم زیبایی جدای از خیر امری تقریبا غیرممکن است. دلیل این امر را شاید بتوان اینگونه تبیین کرد: زیبایی و خیر در این بستر فلسفی، عمدتا به عنوان صفات عینی موجودات تلقی می­شوند. توماس نیز در این بستر تاریخی - فکری قرار دارد؛ به همین دلیل او نیز به عنوان فیلسوفی مابعدالطبیعی همچون پیشینیان خویش رویکرد مشابهی را نسبت به زیبایی اتخاذ کرد و این مفهوم را با وجود پیوند داد. از این­رو می­توان زیبایی را صفتی فرامقوله­ای تلقی کرد که لزوما با خیر در ارتباط است؛ زیرا صفات فرامقوله­ای نه ­تنها با وجود، بلکه با یکدیگر نیز مرتبط هستند. زیبایی در فلسفه توماس، در عین حال که امری عینی است، با ادراک و با نفس شناسنده نیز مرتبط است و این ارتباط به نوبه خود، آن را با قوه دیگر نفس، یعنی با قوه شوقیه نیز مرتبط می­سازد. در پی این ارتباط است که قوه شوقیه نفس به واسطه قوه تعقل زیبایی را تصاحب کرده و اتحادی عینی و واقعی با آن می­یابد و در نتیجه به کمال و فعلیت نهایی خویش می­رسد.

نویسندگان

مرتضی شجاری

استاد فلسفه، دانشگاه تبریز

حسن فتحی

استاد فلسفه، دانشگاه تبریز

زهرا گوزلی

دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Aertsen, Jan (1996) Medieval Philosophy and the Transcendentals; the case ...
  • Aquinas (1955-57) Summa Contra Gentiles, New York: Hanover House, in: ...
  • Aquinas (1964) Commentary on the Nicomachean Ethics, trans. Litzinger, 2 ...
  • Aquinas (2007) Expositio Super Dionysium De Divinis Nominibus, trans. Ananda. ...
  • Aquinas (2017) Questiones Disputatae de Veritate, in: http://dhspriory.org/thomas/QDdeVer.html. ...
  • Aquinas, (2018) Sententia, in Opera Omnia, by Enrique Alarcon, in: ...
  • Aquinas, Thomas (1947) Summa Theologica, trans. Fathers of English Dominican ...
  • Aristotle (1984) The Complete Works of Aristotle, Edited by: Jonathan ...
  • Caputo, John. D (2003) A Passion for the Impossible, Albany: ...
  • Dionysius Areopagite, Pseudo (2011) The Divine Names and The Mystical ...
  • Eco, Umberto (1988) The Aesthetics of Thomas Aquinas, trans. Hugh ...
  • Etein Gilson (1375) The Principles of Christian Philosophy, trans.  Mohammad ...
  • Goris, Wouter; Aertsen, Jan (2013) Medieval Theories of Transcendentals , ...
  • Maritain, Jacues (1974) Art and Scholasticism, trans. Joseph E. Evans, ...
  • Maurer, Armand Augustine (1392) About Beauty: A Thomistic Interpretation, trans. ...
  • O Brien, John.SJ (2011) The Aesthetics of Thomas Aquinas , ...
  • Ragusa, Hannah. W. (2017) Beholding the Beauty ofBeing; Artistic Creativity ...
  • Rubin, Michael J (2016) The Meaning of Beauty and its ...
  • Sevier, Christopher S. (2012) Thomas Aquinas on the Nature and ...
  • نمایش کامل مراجع