مفهوم بازی نزد گادامر به مثابه بدیلی برای آگاهی زیباشناختی

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 454

فایل این مقاله در 25 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PHILO-5-9_002

تاریخ نمایه سازی: 16 آذر 1394

چکیده مقاله:

بررسی مفهوم بازی در عرصه هنر نزد گادامر موضوع اصلی این نوشتار راتشکیل میدهد. در این نوشتار سعی بر این است که نشان دهیم که استفاده گادامر از مفهوم بازی در عرصه هنر و زیباشناسی تا چه حد می تواند از نتایجسوبژکتیویستی زیباشناسی مدرن (به ویژه در خوانش کانتی آن) برکنار باشد. به طور کلی، مدعای ما این است که گادامر در این زمینه تاحدی موفق بوده است. در این راستا ابتدا به دلالت این مفهوم نزد برخی فیلسوفان پرداخته شدهو سپس نظر برخی از مفسران موافق و مخالف در نسبت با موضع این نوشتار مطرح شده است. در ادامه ضمن طرح مختصر زیباشناسی مدرن و نتایج آن (درقالب آگاهی زیباشناختی و افتراق زیباشناختی) به بدیل گادامر در مقابل آن در قالب مفهوم بازی جهت پرهیز از نتایج سوبژکتیویستی زیباشناسی مدرن در عرصه هنر پرداخته شده است

نویسندگان

عبدالله امینی

دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان

یوسف شاقول

استادیار و عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان