هگل هایدگرومساله زمان
محل انتشار: فصلنامه پژوهش های فلسفی، دوره: 8، شماره: 14
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 567
فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_PHILO-8-14_003
تاریخ نمایه سازی: 16 آذر 1394
چکیده مقاله:
هرچندهگل نخستین کسی نبود که پای تاریخ را به فلسفه باز کرد اما بی تردید جایگاه تاریخ درمتافیزیک تاپیش ازهگل هیچگاه چنین والا نبوده است هگل تاریخ را وارد جوهر و جهان کرد به این معنا که جوهر ذاتا پدیده ای تاریخی است و تاریخ همانا تجلی روح جهان است تقریبا صدسال پس ازهگل فیلسوف دیگری سربراورد که به تعبیری مفهوم تاریخ و رابطه آن با هستی را احیا کرد وی تلقی غیرتاریخی پدیدارشناسی استادش هوسرل صرفنظر ازنوشته های واپسین هوسرل را به نوعی پدیدارشناسی تاریخمند بدل ساخت و برای دازاین یعنی یگانه راه مواجهه با حقیقت هستی ذاتی تاریخی قائل شد به اختلافات و اشتراکات هگل و هایدگر برسرمفهوم تاریخ و تاریخ مندی تاکنون بسیارپرداخته شده است اما ریشه تمام این مباحث یعنی نگاه این دومتفکر به مفهوم زمان عمدتا کمتر موردتوجه قرارگرفته است مقاله پیشرو ابتدا می کوشد تا تبیینی تقریبی ازرویکرد هگل و هایدگر نسبت به مفهوم زمان بدست دهد سپس با اشاره به انتقادات هایدگر برهگل به ویژ] برداشت هگل اززمان درانتهای کتاب هستی و زمان بکوشد تا درحدتوان هگل را ازبرخی ازاین انتقادات مبرا کند و حتی برخی ازآنها را درخصوص خودفلسفه هایدگر وارد بداند
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمدمهدی اردبیلی
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز نویسنده مسئول
علیرضا آزادی
استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز