حکایتی تمثیلی از مثنوی، با مفهوم انسان در مسیر بودن تا شدن درفلسفه اگزیستانسیالیسم)

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 416

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PLLJ-11-39_005

تاریخ نمایه سازی: 22 تیر 1398

چکیده مقاله:

این پژوهش با روش مقایسه، تحلیل مضامین و تطبیق، رد پای آموزه های فلسفه وجود را در حکایتی تمثیلی از مثنوی واکاوی می کند. در حکایت، با انبوهی از واژه ها در معنای بودن و آمدن و شدن و رفتن با درون مایه معنایی ویژه مواجهه ایم؛ که موجب خطور اندیشه مشابهت آن، با مولفه ی گذر و تعالی انسان از بودن تا شدن در فلسفه وجود، به ذهن می شود. تحقیق پیش رو نشان می دهد که آزمایش الهی می تواند همان موقعیت مرزی در اگزیستانسیالیسم باشد. رنج مولفه مشترک میان فلسفه الهی وجود و حکایت، برای رسیدن به خدا و تحقق وجود اصیل است. دگرگونی و تعالی وجود تا بروز تصویر حقیقی از خود در آموزه های اگزیستانسیالیستی، تعبیری دیگر از مساله سیر الی الله و رسیدن به مقام اتحاد و اتصال است. دست آخر این که در حکایت مورد نظر و در تفکر اگزیستانسیالیستی الهی، بر اهمیت شورمندی در گذر از تنگناهایی که انسان با آن رو به رو است تاکید شده و اختیار انسان در راستای اختیار الهی جاری شمرده می شود.

نویسندگان

مریم مرتضایی آبرودی

زبان و ادبیات فارسی،مجتمع علوم انسانی،دانشگاه آزاد،مشهد،ایران

رضا اشرف زاده

استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

بتول فخر اسلام

استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد نیشابور

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • کتابنامه ...
  • قران کریم ...
  • احمدی، بابک، (1383)، سارتر که می نوشت، تهران: مرکز ...
  • اونامونوو، میگل د، (1383)، درد جاودانگی، ترجمه: خرمشاهی بها الدین، ...
  • جعفری، محمد تقی، (بی تا)، مولوی و جهان بینی ها ...
  • زمانی، کریم، (1374)، شرح جامع مثنوی معنوی، ج 3، تهران: ...
  • سارتر، ژان پل، (1370)، ادبیات چیست ، ترجمه: نجفی ابوالحسن ...
  • سجادی، سیدجعفر، (1362)، فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، ...
  • سید حسینی، رضا، (1391)، مکتب های ادبی، ج 2، تهران: ...
  • غنی، قاسم، (1393)، تاریخ تصوف در اسلام، ج 2، قسمت ...
  • غیاثی کرمانی، سید محمد رضا، (1387)، اگزیستانسیالیسم فلسفه عصیان و ...
  • کاپلسون، فدریک چارلز، (1382)، تاریخ فلسفه از فیشته تا نیچه، ...
  • کمپانی زارع، مهدی، (1390)، مولانا و مسائل وجودی انسان، تهران: ...
  • مارسل، گابریل، (1381)، فلسفه اگزیستانسیالیسم، ترجمه: اسلامی شهلا، ویراست: ملکیان ...
  • مک کواری، جان، (1382)، الهیات اگزیستانسیالیستی (مقایسه هیدگر و بولتمان)، ...
  • ---------، (1377) فلسفه وجودی، ترجمه: حنایی کاشانی محمد سعید، تهران: ...
  • مولوی، جلال الدین محمد، (1380)، کلیات شمس تبریزی، تصحیح: فروزانفر ...
  • نقیب زاده، میر عبدالحسین، (1387)، نگاهی به نگرش های فلسفی ...
  • هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، (1386)، کشف المحجوب، تصحیح: عابدی ...
  • آزاد منش. علی، شریفی. عبدالرضا، جلالی. ایرج (1394) تحلیل داستان ...
  • آل رسول. سوسن (پاییز 1389) تاثیر فلسفه بر عرفان اسلامی ...
  • ولی زاده. فرشاد، دهقان. علی، فرضی. محمدرضا (بهار و تابستان ...
  • نمایش کامل مراجع