کارآیی تمثیل در حوزه توحید

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 383

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PLLJ-12-43_006

تاریخ نمایه سازی: 24 تیر 1399

چکیده مقاله:

یکی از اهداف به کار بردن تمثیل در کلام القای اندیشه های دینی، صوفیانه و اخلاقی است. بنابراین متون صوفیه مشحون از انواع تمثیل هاست. صوفیه اگرچه برای بیان مفاهیم و موضوعات دینی از تمثیل بهره گرفته اند؛ اما بنا بر برخی تعاریف که از برخی از اصطلاحات دینی به دست داده اند از این عنصر زبانی کارآمد بهره نبرده اند. یکی از این اصطلاحات که تقریبا در هر متن عرفانی از آن صحبت به میان آمده، توحید است. چون صوفیه توحید را در عدم تشبیه و تمثیل خداوند به چیزی تعریف کرده اند، هیچ گاه برای تعریف و تبیین این اصطلاح از تمثیل بهره نبرده اند. مولفان گفتار حاضر در پی آن     بوده اند که نظرات متصوفه را درباره تمثیل به روش تحلیلی و توصیفی بیان کنیم. از اینرو به سراغ آثار بزرگان این طریقت یعنی قشیری، محمد غزالی، عین القضات همدانی، سهروردی و روزبهان بقلی رفته اند تا بدانند آنها تا چه اندازه با به کار گرفتن تمثیل موافق بوده اند. آنها گاه تمثیل را ضروری و گاه مخالف یقین دانسته اند.  

کلیدواژه ها:

نویسندگان

مژگان زمانی

دانش آموخته دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

رافضه کیوان پور

دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، واحد اصفهان، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن مجید، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی. ...
  • ابن ترکه، صاین الدین، (1375)، شرح گلشن راز، تهران: آفرینش. ...
  • انصاری، خواجه عبدالله، (1417ق.)، منازل السائرین، تهران: دارالعلم. ...
  • --------------  (1387)، ترجمه و متن منازل السائرین، تهران: مولی. ...
  • باخرزی، یحیی، (1383)، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، تهران: دانشگاه ...
  • بدخشی، نورالدین جعفر، (1374)، شرح شطحیات، اسلام­آباد: مرکز تحقیقات فارسی ...
  • بقلی، روزبهان، (1374)، شرح شطحیات، تهران: طهوری. ...
  • بهاء ولد، (1382)، معارف، تهران: طهوری. ...
  • تبادکانی، شمس الدین محمد، (1382)، تسنیم المقربین، تهران: موزه و ...
  • حکمت، نصرالله، (1385)، فلسفه تمثیل از نظر ابن ترکه ، ... [مقاله ژورنالی]
  • سهروردی، شهاب الدین، (1375)، رسائل شیخ اشراق، تهران: موسسه مطالعات ...
  • ضیانور، فضل الله، (1369)، وحدت وجود، تهران: زوار. ...
  • عین القضات همدانی، (1385)، دفاعیات عین القضات همدانی (شکوی الغریب)، ...
  • غزالی، محمد، (1386)، ترجمه احیاء علوم الدین، جلد 1، تهران: ...
  • --------  (1383)، کیمیای سعادت، تهران: علمی و فرهنگی. ...
  • فیض کاشانی، محسن، (1372)، راه روشن (ترجمه المحجه البیضا)، مشهد: ...
  • قشیری، عبدالکریم، (1374)، الرساله القشیریه، قم: بیدار. ...
  • ------------ (1981م.)، لطائف الاشارات، مصر: الهیئه المصریه العامه للکتاب. ...
  • ------------ (2008م.)، نحوالقلوب، الهیئه المصریه العامه للکتاب. ...
  • لاهوری، محمدرضا، (1377)، مکاشفات رضوی، تهران: روزنه. ...
  • مستملی بخاری، اسماعیل، (1363)، شرح التعرف لمذهب التصوف، تهران: اساطیر. ...
  • ملاصدرا، (1376)، مثنوی ملاصدرا، به کوشش مصطفی فیضی، قم: کتابخانه ...
  • موصلی، حسین بن نصر، (1427ق.)، مناقب الابرار و محاسن الاخیار ...
  • نمایش کامل مراجع