بررسی آسمان در نگارگری از آغاز تا سده دهم هجری

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 372

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PYKR-3-6_002

تاریخ نمایه سازی: 4 تیر 1398

چکیده مقاله:

آسمان همواره جایگاه ویژه ای در باورهای کهن و دینی ایران داشته و تجلی قداست و پاکی بوده است. این مقاله بر آن است تا نشان دهد این جایگاه تا چه اندازه در نگارگری ایرانی متجلی شده و توانسته است نقش معنایی ایفا کند. یا با توجه به موضوع داستان نگاره ها به کمک بیان معنا آید. همچنین شکل آسمان در دوره های مختلف دستخوش چه تغییراتی شده است. در این مقاله سعی شده نقش آسمان از نظر ساختاری و معنایی بررسی شود و تفاوت ها و تشابهات نمایش آسمان و عناصر مرتبط با آن همچون ستاره، خورشید و ابر در دوره های مختلف نگارگری مطالعه گردد. نتایج این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی بدست آمده نشان دهنده این مطلب است که نمایش آسمان در دوره های مختلف نگارگری از نظر ساختاری تفاوت هایی داشته است؛ این تفاوت ها در مقدار فضایی که به خود اختصاص داده، و زاویه دید و میزان هماهنگی با دیگر اجزاء موجود در نگاره مشهود است. که عناصر مرتبط با آسمان مانند شکل ابرها در ابتدا بر اساس قوانین خاص و خشکی طراحی شده اند در حالی که در دوره های بعدی انعطاف و حرکت بیشتری در کارها دیده می شود. مساله مهم تر این که از دوره تیموری به بعد نقش آسمان از نظر معنایی نیز پر رنگ تر شده است.

نویسندگان

ادهم ضرغام

استادیار دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران- ایران

الهام حیدری

کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران- ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آژند، یعقوب (1384)، مکتب نگارگری تبریز و قزوین، مشهد، تهران، ...
  • آژند، یعقوب (1387)، مکتب نگارگری هرات، تهران، فرهنگستان هنر. ...
  • آژند، یعقوب (1387)، مکتب نگارگری شیراز، تهران، فرهنگستان هنر. ...
  • انوری، حسن (1381)، فرهنگ بزرگ سخن، تهران، سخن. ...
  • آیت اللهی، حبیب الله (1385)، مبانی نظری هنرهای تجسمی، تهران، ...
  • بلخاری قهی، حسن (1384)، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، ...
  • پارسا، فروغ (1382)، آسمان ها در قرآن، پژوشگاه علوم انسانی ...
  • پاشنگ، مصطفی (1377)، ریشه یابی واژگان پارسی، تهران، محور. ...
  • پاکباز، روئین (1383)، نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، تهران، ...
  • پور داوود، ابراهیم (1355)، فرهنگ ایران باستان، تهران، دانشگاه تهران. ...
  • تجویدی، اکبر (1386)، نگاهی به هنرنقاشی ایران از آغاز تا ...
  • ترجمه مجمع البیان (1360)، مترجمان، چاپ اول، تهران، فراهانی.                                 ...
  • حسینی دشتی، مصطفی (1379)، معارف و تعاریف: دایره المعارف جامع ...
  • حسینی راد، عبدالمجید و دیگران (1384)، شاهکارهای نگارگری ایران، تهران، ...
  • خوش نظر، رحیم و رجبی، محمدعلی (1387)، حکمت نوری سهروردی ...
  • دهخدا، علی اکبر (1341 )، لغت نامه دهخدا، تهران، دانشگاه ...
  • سهروردی، شهاب الدین یحیی (1380 )، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ...
  • سیمپسون، ماریانا شرو (1382)، شعرو نقاشی ایرانی، حمایت از هنر ...
  • شایسته فر، مهناز و تاجی کیانی (1384)، بررسی نمادهای نور ... [مقاله ژورنالی]
  • شوالیه، ژان؛ آلن گربران (1379)، فرهنگ نمادها: اساطیر، رویاها و ...
  • طبرسی، فضل بن حسن (1372 )، مجمع البیان، تهران، ناصر ...
  • کری ولش، استوارت(1384)، نقاشی ایرانی نسخه نگاره های عهد صفوی، ...
  • کربن، هانری (1384)، بن مایه های زرتشتی در فلسفه سهرودی، ...
  • گرابر، اولگ (1390)، مروری بر نگارگری ایرانی، ترجمه مهرداد وحدتی ...
  • گری، بازیل(1369)، نقاشی ایران، ترجمه عربعلی شروه، تهران، عصر جدید. ...
  • لافورگ، رنه؛ رنه آلندی (1374)، اسطوره و رمز (مجموعه مقالات: ...
  • موسوی همدانی، سید محمد باقر (1374)، ترجمه تفسیرالمیزان، قم، حوزه ...
  • نامورمطلق، بهمن (1384) رویکردی اسطوره ای به عناصر چهارگانه در ...
  • یا حقی، محمد جعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستان واره ...
  • یونگ، گوستاو (1383)، انسان و سمبل هایش، ترجمه محمود سلطانیه، ...
  • نمایش کامل مراجع