بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار
محل انتشار: فصلنامه پیکره، دوره: 4، شماره: 7
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 822
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_PYKR-4-7_007
تاریخ نمایه سازی: 4 تیر 1398
چکیده مقاله:
پیشینه ی استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنس زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدت این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میان دوره های مختلف، هنر در دوره ی قاجار عمدتا در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندن جایگاه خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن می کردند. درواقع، درآن دوره، زیورآلات بیش از آن که جنبه زیبایی داشته باشد، نمایان گر میزان تمول و جایگاه اجتماعی بود. در این دوره، پوشاک، افزون بر آنکه خود تزئینات مشخصی داشت، با انواع زیورآلات جانبی و به شکل های مختلف تزیین می شد؛ زیورهایی مانند بازوبند، مدالیون، تکمه، جقه، سردوشی، ساعت و... در این میان، زیورآلات قاجاری تا حدی از نظر روش ساخت و طراحی، متاثر از هنر غرب، تحول یافت. اما این تاثیر پذیری از پایان دوره ی قاجار به بعد، چه در نوع پوشش و چه از نظر تزیینات وابسته به آن، دچار سردرگمی شد. بررسی این تحول و تاثیربرداری افراطی آن، آن هم از سوی ملتی با فرهنگ با تمدنی بسیار غنی، موضوع پژوهش حاضر است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
الهه صالح
کارشناس ارشد دانشگاه هنر تهران - ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :