پژوهشی در طرح ها و نقشه های قالی فراهان با تاکید بر تولیدات فراهان کارپت

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 314

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_PYKR-8-18_002

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1399

چکیده مقاله:

فراهان، یکی از قطب­ های برجسته قالی ایران است که از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی با تولید قالی­ های نفیس به شهرت جهانی رسید. نمود این شهرت، قالی­ های ساروق است که یکی از مهم ­ترین کانون­ های بافندگی فراهان است. شاخص ­های کیفی زیباشناختی(طرح و نقش و رنگ) و فن ­شناختی(ریسندگی، رنگرزی، بافت و پرداخت) قالی فراهان به­ گونه ­ای بود که جامعه غربی برای دسترسی بیش­تر به آن، بسیاری از تجار و شرکت­ های خارجی به قصد تولید و صادرات آن در سلطان­ آباد متمرکز شدند. امروزه بسیاری از قالی­ های فراهان در موزه­ ها و مجموعه­ های جهانی نگه داری می ­شوند. فراهان کارپت، مجموعه ­ای برجسته در تولید قالی فراهان با شش دهه سابقه است که به­ صورت ضابطه ­­مند و ساختارمند محصولاتی با رویکردی جدید و آگاهانه و هدف­مند را به مقصد بازارهای داخلی و خارجی تولید و عرضه می­ کند. از این رهگذر قالی­ های تولیدی فراهان کارپت با دو نگرش مدرن و امروزی و سنتی(البته با تغییرات بنیادین در ساختارهای زیباشناختی شامل طرح، نقشه و رنگ و فن­ شناختی شامل پشم دستریس، رنگرزی گیاهی، بافت کیفی)، بافته می­ شود. این مقاله بر آن است تا ضمن مطالعه، تحلیل و معرفی مکتب قالی ­بافی فراهان و نمونه ­هایی از قالی ­های قدیمی فراهان، به معرفی مجموعه فراهان کارپت(تولید قالی­ های فراهان)، بپردازد. مقاله حاضر از نوع بنیادین و روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و گردآوری داده ­ها توامان به ­صورت میدانی و کتابخانه ­ای است.

نویسندگان

محمد افروغ

استادیار گروه فرش، دانشکده هنر، دانشگاه اراک، ایران