بررسی مفهوم یقظه از دیدگاه خواجه عبداله انصاری با بهره گیری از قرآن کریم

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 321

فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_QHS-6-12_002

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

قرآن کریم نامه ای دوستانه، از سوی خالق هستی است که ظرایف، لطایف و اشارات عمیقی برای هدایت، رشد و کمال انسان به عنوان خلیفه او دربر دارد. معرفت و شناخت هرچه صحی حتر آیات کتاب الهی، به عنوان تجلی گاه اسماء حسنای حضرت حق، مقدمه ظهور این اسماء در وجود آدمی بوده و این مستلزم نوعی بیداری، آگاهی و بصیرت درونی نسبت به قانونمندی های هستی است که در ادبیات عرفانی یقظه نامیده می شود.از تلاش انسان در راه رسیدن به کمال مطلق، به سفری با عنوان سلوک الی اله تعبیر شده است که لازمه آن خروج از نفس و عزم راسخ برای پیوند با محبوب است که جز برای انسان بیدار و آگاه محقق نخواهد شد. این بیداری همان پرهیز از هر نوع غفلت است که صفای درون، طهارت برون و منافذ حیات معرفتی بنده همچون سمع، بصر و فواد را پوشانیده است. این نوشتار سعی دارد تا با جستجوی مفهوم یقظه در سیاق آیات مختلف قرآن و بسط تعاریف، توصیفات و تقسیمات خواجه عبداله انصاری در منزل اول از بدایات، در منازل السایرین، علاوه بر تبیین معنای لغوی و اصطلاحی این واژه، نوع نگاه قرآن کریم به این مفهوم را تشریح نماید. به نظر می رسد عوامل ایجاد بیداری از دیدگاه قرآن کریم شامل؛ شناخت ظرفیت وجودی، داشتن گوش و چشمی هوشیار و همراهی با اولیاء الهی است. چنانچه روی آوردن به؛ زایدات، تسویف، نداشتن عزم و همت، عدم درک فاصله ظاهر و باطن و مواردی از این قبیل، از مهمترین موانع راه در این زمینه محسوب می شود.

نویسندگان

مهدی مطیع

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان

مصطفی دلشاد تهرانی

استادیار گروه نهج البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث تهران

سوده اسعدی

کارشناس ارشد دانشگاه علوم قرآن و حدیث تهران