بررسی ارکسترایون و پهنه بندی سطوح در فرش ایرانی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 367

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_RAH-2-4_011

تاریخ نمایه سازی: 15 اردیبهشت 1397

چکیده مقاله:

فرش گرانترین میراثی است که همگام با نسلمان و پابه پای تاریخمان قدم برداشته و حافط هویت دینی وفرهنگی مان است. اسطوره گرایی، نماد، صورت ازلی همه و همه در فرش ایرانی موج میزند، و جزو ساختار آنمیباشد که این ابعاد در ادبیات و شعرمان نیز رسوخ پیدا کرده است. بعضی از محققین در پهنه بندی فرش ایرانیفقط به بعد ناتورالییستی و استیلزه آن می پردازند، و غافل از آنند که نقوش موجود در فرش از روایات و اسطوره-هایی متاثر است که نشانگر اصالت هنر فرش ایرانی است. راقم این سطور بحث جدید را درباره پهنه بندیسطوح فرش ایرانی آغاز کرد که در ارکستراسیون آن نهفته است و یکی از با اهمیت ترین بخش های دنیایموسیقی است که ارتباطی تنگاتنگ با فرش ایرانی دارد. داریوش شایگان فیلسوف شخیص ایرانی نیز در بت های ذهنی و خاطره ازلی بدان اشاره کرده است. هدف از تدوین مقاله نشان دادن سطوح فرش بسان ارکستراسیونی چند نوایی است که از مرکز سطح فرش مانند خورشیدی ساطع شده و یک کلیت واحد و معنا داری را تشکیل میدهد که بسان یک رنگآمیزی صوتی است که از رنگها و نقوش مختلف برای نواختن اثر خود بکار می برد. دراین سطوح چندگانه، هر سطحی بر حسب نظمی دقیق، انتظام و ترتیب اسلیمی، موضع برگ ها و نقش های گلهارا تعیین می کند که یک فضای دیالکتیکی متحرکی را بستر فرش به وجود میآورد. و این گردآوری مطالب وتصاویر، به روش کتابخانه ای و میدانی بوده و نگارش آن با رویکرد توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است.

نویسندگان

شهام اسدی

کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه غیرانتفاعی روزبه، زنجان، ایران