بررسی آثارباستانی و ابنیه تاریخی ایذه با تاکید بر نقوش و نمادهای به کاررفته در بافته های قوم بختیاری
محل انتشار: پژوهش در هنر و علوم انسانی، دوره: 2، شماره: 6
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 435
فایل این مقاله در 30 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_RAH-2-6_005
تاریخ نمایه سازی: 27 مرداد 1397
چکیده مقاله:
شهرستان ایذه بخشی از سرزمین کهن بختیارینشین دردامنه رشته کوه های زاگرس و همجوار با استانهای چهارمحال بختیاری و استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد که اکثر مردمان این دیار کوچ نشینانی بودند که بصورت قشلاق )در شهرستان ایذه( و ییلاق)در شهرهای اردل، فارسان، شلمزار، لردگان و ...( زندگی میکردند لذا بافندگان فرش در ایذه همان کوچ نشینان شهرهای ییلاقی ذکر شده میباشند. بختیاریها، که از کهن ترین اقوام زاگرس نشین هستند، همواره با دیدی هنری و جهان بینی فرهنگی به طبیعت و محیط اطراف خود مینگرند و خلاقیت هنری خود را در بافتن فرش به عنوان یکی از جلوه های هنری نشان داده اند و فرش این مناطق از لحاظ طرح، شکل و رنگ شبیه بهم هستند. در قالی بختیاری نقشهایی همچون بز کوهی )کل، پازن( و کبک و.... در کنار نقش گل و بوته استفاده شده است. که حاکی ازبرداشت مردم این مناطق و نگاه زیبا شناسانهی آنها به جهان پیرامون خود میباشد. عمده شهرت قالیچه های بختیاری به دلیل بکارگیری اشکال انتزاعی، هندسی و ذهنی باف همراه با رنگ و پشم و الیاف طبیعی در آن است. ابزارجمع آوری اطلاعات این مقاله به روشهای کتابخانه ای ،مصاحبه و.. می باشد.دراین راستا ساختار کلی نقوش با استفاده از ابزارهایی مانند مشاهده، مصاحبه، گفتگو واسناد مکتوب رسمی، استخراج گردید،سپس با مراجعه به منابع و مستندات موجود پیرامون مفاهیم نقوش، کلیت طرحها و قابلیت این المان های سمبولیک از نظر تاریخی و پیوند فضای گرافیکی با فضای تجاری، از دید گرافیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس نمادهای بکاررفته درفرش ایذه موردبررسی قرارگرفته ودرادامه پیشنهاداتی به ارایه گردیده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مازیار طهماسبی
کارشناس ارشد ارتباط تصویری)گرافیک(، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران