تجلی صور خیال در صحیفه سجادیه، زیباترین اثر دعایی شیعه

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,170

فایل این مقاله در 33 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_RLA-1-2_002

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1395

چکیده مقاله:

خیال، روح وجان مایه ادبیات و عرصه تجلی آن، عناصر علم بیان از جمله تشبیه، استعاره، مجاز و کنایهاست. صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) به رغم غرض و هدف خاص مترتب بر آن، با برخورداری از سبکمخصوص به خود، اثری ادبی نیز به شمار می آید. اما این که تا چه میزان از این مهمترین جان مایه ادبیعنی خیال بهره گرفته، مسأله ای است که این مقاله به آن پرداخته و در پی پاسخ به این پرسش است که:در صحیفه سجادیه، چه عناصری از علم بیان که جلوه گاه خیال پردازی در متون ادبی است به کار رفتهو تا چه حد این عناصر، خیال پردازی را که قوام بخش ادبیات متن شمرده می شود، متبلور ساخته است؟به این منظور با ارائه تعاریف مختصر از عناصر تشکیل دهنده دانش بیان و با تحلیل متن صحیفه و ارائهشواهدی چند معلوم ساخته ایم که امام سجاد (ع) در صحیفه خویش از تشبیه و کنایه و مجاز و استعاره بهشیوه ای بسیار ظریف و زیبا بهره برده و مضامین را با ترکیباتی روح نواز بیان کرده است. به علاو ه از میانانواع سه گانه خیال (ساده، آفریننده، بالدار)، خیال ساده یا همان «التصویر البیانی» بیشتر از سایر آرایه ها در صحیفه امام سجاد (ع) آشکار و نمایان است.

نویسندگان

حجت رسولی

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

مجتبی ترکاشوند

کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی