مفاهیم شناختی استعارات زمان: تیوری استعاره جرج لیکاف در غزلیات 12، 15، 16، 19، 104 و 115 شکسپیر
محل انتشار: مجله مطالعات نقد زبانی و ادبی، دوره: 1، شماره: 3
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 454
متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_ROKHSAR-1-3_003
تاریخ نمایه سازی: 6 اسفند 1398
چکیده مقاله:
مقاله حاضر مفهوم و نقش استعاری زمان را در شش غزل شکسپیر، تحلیل می کند. اینپژوهش با معرفی و تحلیل ماهیت و کارکردهای استعاره مفهومی زمان و الگوبرداری هایذهنی مرتبط با آن در این اشعار که مبتنی بر نظریه استعاره لیکاف است؛ می پردازد. در ابتداگزارش دقیقی از استعاره های زمان در غزلیات شکسپیر ارایه و تبیین شده است که ساختاراستعاری مفاهیم بنیادین، با اساسی ترین ارزش هایی که در یک فرهنگ عمیقا تعبیه شده،انسجام دارد. استعاره بر اساس نوع مضمون، به دو گروه تقسیم می شود: استعاره هایی که درآن زمان به مثابه هنرمند است و آن ها که زمان به مثابه رقیب است و سپس به راهبرهایپیشنهادی شکسپیر برای مقاومت در برابر خصوصیات به ظاهر متناقض انسانی زمان پرداختهشده است. سپس به چگونگی انطباق با محیط فرهنگی که مبتنی بر نظام مندی ذهن است؛می پردازد تا بدین طریق، بر موانع ارتباطی متفاوت غلبه کند تا گیرنده (مخاطب) قادر بهرمزگشایی پیام و فراهم نمودن بازخورد به فرستنده (راوی) شود و این خود سندی بر کارآییارتباط است. از طرفی، به علت نقش محوری زمان در ساختار ذهنی و فرهنگی، می توان آن رابه عنوان یکی از جنبه های بنیادین فرهنگ و ارتباط در نظر گرفت.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
رکسانا معلمیان
دانشجوی دکتری زبان شناسی شناختی دانشگاه هیروشیما ژاپن