ریخت شناسی باب بازجست کار دمنه از کلیله و دمنه (براساس نظریه ولادیمیر پراپ)
محل انتشار: مجله مطالعات نقد زبانی و ادبی، دوره: 2، شماره: 4
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 455
فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_ROKHSAR-2-4_005
تاریخ نمایه سازی: 6 اسفند 1398
چکیده مقاله:
در دوره معاصر نقد ادبی کانون توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است و آثار ادبی ازدیدگاه های مختلفی بررسی می شود.پیشرفت های نقد ادبی، منجر به ایجاد مکتب ساخت گراییبا الهام از نظریات زبانشناسانه فردینان دوسوسور گردید. ریخت شناسی یکی از انواعرویکردهای نقد ادبی است که در آن محقق می کوشد روابط متقابل بین واحدهای ساختاری رابررسی و تجزیه و تحلیل کند. در نتیجه بتواند به یکی از مهمترین اهداف پژوهش یعنی تعیینچارچوب علمی برای داستان دست یابد. این شیوه تحلیلی از دهه های نخست قرن بیستم با ریخت شناسی قصه های پریان پراپ آغاز شد. روش کار پراپ این گونه بود که او هر قصه رابه قسمت های کوچک تقسیم و با یکدیگر مقایسه می کرد. سپس آن ها را براساس ماهیت اینقصه ها و روابط متقابل شان با یکدیگر و با کل قصه توصیف می کرد. این پژوهش بر آن استکه باب بازجست کار دمنه از کتاب کلیله و دمنه را براساس نظریه ولادیمیر پراپ، ریختشناس روس واکاوی کند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
عبداله حسن زاده میرعلی
دانشیار دانشگاه سمنان
سمیه میکده
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان