بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 349

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_RSNE-26-3_008

تاریخ نمایه سازی: 23 آبان 1397

چکیده مقاله:

این مقاله ابتدا به جایگاه بازی های رایانه ای به عنوان بخشی از زیست نوجوانان و جوانان معاصر جهان درفضای مجازی پرداخته و سپس شواهدی مبنی بر نگرانی درباره خشونت در این بازی ها را مطرح کرده است.سپس به پژوهشی که در سال 2012 در دانشگاه پراگ بر روی نوجوانان 13 و 14 ساله انجام شده اشاره کردهو توضیح داد هاست که محقق به این نتیجه رسیده که برخی از نوجوانان علاقه مند به بازی های خشن که بین 3ساعت یا بیشتر در روز به انجام بازی های خشونت آمیز مشغول بوده اند، از جهان پیرامون جدا شده و بیشتر ازدیگران متوقع، پرمدعا و از فرص تهای همسالان خود محروم شده اند.مقاله در ادامه دو نظریه مربوط به تاثیرات تماشای خشونت (در دنیای واقعی یا مجازی) که مورد توجهدانشگاه پراگ قرار گرفته را توضیح داده و در ادامه بخشی از نتایج کمی مربوط به پژوهش جمهوری چک رابا نتایجی که عینا از همان روش در آزمایش بر روی تعدادی مشابه از نوجوانان ایرانی انجام شده گزارشکرده است و نتایج کاملا مشابه و متفاوت را در هر دو نمونه نشان داده است.

کلیدواژه ها:

بازی های ویدیویی و رایانه ای ، الگوها و عادات ، خشونت ، رسانه ، نوجوانان ، رسانه تعاملی

نویسندگان

مهدی محسنیان راد

استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)

حسین شیعه

دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات