بررسی تطبیقی دیدگاه های علامه طباطبایی و آیت الله معرفت در خصوص ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه قرآن

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 764

فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_SCQ-1-1_006

تاریخ نمایه سازی: 15 بهمن 1398

چکیده مقاله:

از جمله شخصیت­های بارز معاصر در حیطه قرآن پژوهی علامه طباطبایی و آیت الله معرفت می­باشند، که آثار بر جای مانده از این دو عالم شیعی، پاسخگوی بسیاری از مسائل علوم قرآنی بوده است. از آنجا که علوم قرآنی دانشی متشکل از علوم مختلف است، این پژوهش در صدد مقایسه اندیشه و دیدگاه این دو عالم بزرگ در برخی از این علوم (ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه) به روش توصیفی - تحلیلی و با ابزار کتابخانه­ای است. با بررسی دیدگاه­های این دو اندیشمند روشن می­گردد که هر دو قائل به نسخ به معنای حقیقی آن در قرآن بوده­اند. علاوه بر این آیت الله معرفت با طرح نسخ مشروط، یک قاعده کلی (هر ناسخ و منسوخی در گرو حالت ویژه و قید مصلحت است) به دست می­آورد و با ارائه نسخ تمهیدی، بسیاری از مسائل قرآنی را تحلیل و  تبیین می­نماید. در باب محکم و متشابه نیز دیدگاه­ها تقریبا یکسان است، به طوری که  هر دو شخصیت معتقداند تشابه در آیات قرآن به معنای مطلق آن، که قابل درک و فهم نباشد، هرگز در قرآن راه ندارد. البته آیت الله معرفت در بیان و درک این مبحث نسبت به علامه طباطبایی از نوآوری بیشتری برخوردار است.  

نویسندگان

جمال فرزند وحی

استادیار گروه علوم و قرآن حدیث دانشگاه رازی، کرمانشاه

صاحبه السادات حواسی

کارشناس ارشد تفسیر قرآن مجید

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم (ترجمه محمد مهدی فولادوند)؛ ...
  • ابن بابویه، محمدبن علی(1378ق)، عیون الاخبار الرضا ، مهدی لاجوردی، ...
  • ابن منظور، محمدبن مکرم(1414ق)، لسان العرب ، بیروت: دارصادر، چاپ ...
  • احمدی، حبیب الله(1381)، پژوهشی در علوم قرآن ، قم: فاطیما، ...
  • احمدیان، عبدالله(1382)، قرآن شناسی ، تهران: نشر احسان، چاپ دوم. ...
  • ادیب العلاف(1422ق)، البیان فی علوم القرآن ، دمشق: مکتبه الفارابی، ...
  • الجرجانی، علی بن محمد (بی تا)، التعریفات ، القاهره: دار ...
  • حکیم، سید محمدباقر و محمدعلی لسانی فشارکی(1378)، علوم قرآنی ، ...
  • حلبی، علی اصغر(1374)، آشنایی با علوم قرآنی ، تهران: اساطیر، ...
  • خویی، سید ابوالقاسم(بی تا) ، البیان فی تفسیر القرآن ، ...
  • رادمنش، سیدمحمد(1374)، آشنایی با علوم قرآنی ، تهران: علوم نوین/جامی، ...
  • راغب اصفهانی اصفهانی،حسین بن محمد(1412ق)، المفردات فی غریب القرآن ، ...
  • الزرقانی، محمد عبدالعظیم (1417ق)، مناهل العرفان فی علوم القرآن ، ...
  • زمخشری، محمود(1407ق)، الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل ، بیروت: دار ...
  • سیوطی، جلال الدین(1404ق)، الدر المنثور فی تفسیر الماثور ، قم: ...
  • ------------ (1421ق)، الاتقان فی علوم القرآن ، بیروت: دارالکتاب العربی، ...
  • شهیدی صالحی، عبدالحسین(1381)، تفسیر و تفاسیر شیعه ، قزوین: حدیث ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین (1388)، قرآن در اسلام ، قم: ...
  • ------------------ (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن ، قم: دفتر انتشارات ...
  • صبحی الصالح (1968م)، مباحث فی علوم القرآن ، بیروت: دارالعلم ...
  • طالقانی، محمود(1362)، پرتوی از قرآن ، تهران:شرکت سهامی انتشار، چاپ ...
  • علامه طباطبایی، محمد حسین(1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن ، قم: ...
  • ------------------- (1353)، قرآن در اسلام ، تهران: دار الکتب الاسلامیه، ...
  • علم الهدی، عبد الجواد(1387)، علوم القرآن ، قم: رسول اعظم. ...
  • علوی مهر، حسین(1384)، آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران ، ...
  • عیاشی، محمدبن مسعود(1380ق)، تفسیرعیاشی ، تهران: چاپخانه علمیه. ...
  • فراهیدی، خلیل بن احمد(1410ق)، کتاب العین ، قم: انشارات هجرت، ...
  • قرشی، علی اکبر(1371)، قاموسقرآن ، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم. ...
  • مسلم(بی تا)، صحیح مسلم ، نووی، بیروت: دار الکتاب العربی. ...
  • آیت الله معرفت، محمد هادی (1381)، علوم قرآنی ، قم: ...
  • ------------------- (1415)، التمهید فی علوم القرآن ، قم: موسسه النشر ...
  • نمایش کامل مراجع