محدوده عصمت پیامبر اکرم (ص) در سوره اسراء از منظر آیات و روایات (معتبر) شیعه و اهل سنت

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,368

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_SLMP-3-1_010

تاریخ نمایه سازی: 15 اردیبهشت 1397

چکیده مقاله:

هر کس کمترین مطالعه ای در منابع اولیه اسلامی، قرآن، سنت و سیره پیامبر اسلام داشته باشد در می یابد که اعتقاد به عصمت انبیاء از جملهاعتقادات اولیه مسلمین بوده است نه بدعتی که از ادیان واقوام دیگر به اسلام وارد شده باشد و عصمت به معنای مصونیت از خطا و عصیان قطع نظر از کسانی که متصف به آن هستند در قرآن کریم وارد شده است. قرآن کریم با بیانات متعددی، عصمت انبیاء از جمله پیامبر اسلام را در مقام تلقی و ابلاغ بیان کرده است. حال با آنکه عصمت آنها را در این مقام صریحا بیان نموده یا پیرامون هدف از ارسال پیامبران و یا وظیفه مردم در برابر انبیاء مطالبی بیان می کند که جز با عصمت آنها سازگار نیست. سوره اسراء بلندترین سوره از مجموعه سوره ای است که با مشتقات تسبیح آغاز شده اند و در روایات پیامبر اکرم (ص) عنوان مسبحات به آنها داده شده است. در این سوره، موضوعات اصلی و فرعی با تناوب های منظم و بازگشت های متعدد به هر مطلب، در اثنای یکدیگر، به رشته بیان کشیده شده اند در این باره، موضوع اصلی سوره اسراء، ویژگی های رسالت پیامبر اکرم (ص) به عنوان خاتم پیامبران است. یکی از ویزگی های پیامبر اکرم عصمت می باشد که در این سوره مطرح شده است. در این تحقیق محدوده عصمت پیامبر اکرم (ص) در سوره اسراء از منظر آیات و روایات (معتبر) شیعه و اهل سنت مورد بحث واقع شده است.

نویسندگان

پوران محمدی پور

کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب رشته کلام شیعه