موسیقی کناری در غزلیات کمال خجندی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 343

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_SLMP-3-2_013

تاریخ نمایه سازی: 15 اردیبهشت 1397

چکیده مقاله:

موسیقی، بعد از عنصر خیال، بیش از هر عنصر دیگری، با شعر مانوس می شود و در جهت القای مضامین و احساسات شاعرانه موثر است واگر شاعر، تناسب بین موسیقی و مضمون و محتوای شعرش را حفظ نماید، کار برزگی در جهت ماندگاری اثر خودانجام داده است. شیخ کمال خجندی، از عارفان و شاعران قرن 8 هجری است. توجه کمال به موسیقی شعر، خصوصا موسیقی کناری غزلیات کمال خجندی، نقش اساسی و مهمی در ساختار شعر او دارد، بنابراین نگارندگان این پژوهش بر آنند که موسیقی کناری را در غزلیات کمال خجندی بررسی نمایند. نتیجه پژوهش که با استفاده از ابزار کتابخانه ای و به روش تحلیلی- توصیفی انجام گرفته، بیانگر این است که خجندی از هجاهایی در قافیه استفاده نموده که در ساختمان آنها مصوت های بلند بسامد بالایی دارد. همچنین بسمردف در شعر وی بسیار است که بیشترین ردیف ها، از نوع فعلی هستند که نسبت به دیگر انواع ردیف، نقش پررنگ تری در ایجاد موسیقی دارند.

نویسندگان

وحید آذرنوش

دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان وبلوچستان، مدیر آموزگار مقطع ابتدایی، بخش نصرت آباد

پگاه تلاوری

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، مدرس دانشگاه علمی کاربردی بندر امام خمینی