ادبیات و نگارگری ایرانی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,737

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_SLMP-3-3_006

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

یکی از اصلی ترین ستون های هر فرهنگ، ادبیات و سنت ادبی آن است که در هنر و اساطیر هر ملتی ریشه می دواند. حتی برای بررسی قومی یا تاریخی یک ملت می توان به اساطیر، سنت های ادبی و هنری هر قوم یا ملتی نظر انداخت تا چند و چون آن قوم آشکار شود. فرهنگ و هنر ایرانی نیز از این قاعده بر کنار نیست و آیین های کامل و جامع از باورها و اعتقادات ایرانیان است که در سنت ادبی و سنت تصویری آنها دیده می شود. نقاشی ایران از دیرباز برای ترسیم تصاویر، دو منبع عمده در اختیار داشت: ادبیات (نظم و نثر) و کتب مذهبی. بخش عمده ای از نقاشی ایرانی مدیون ادبیات فارسی است که الهام بخش نقاشان بسیاری بوده است. اشعار حماسی یا غنایی همانند شاهنامه ، لیلی و مجنون و خسرو و شیرین و یا کتب عرفانی همانند منطق الطیر در کنار کتب مذهبی همانند قصص الانبیاء . این مقاله با شناخت و تبیین اصول هنر سنتی و قدسی این اصول را در ادبیات و نگارگری ایرانی پی می گیرد. نتیجه ی حاصل از این تحقیق آنکه نگارگری ایرانی بنا تکیه بر جهان رمزی و استعاری ادبیت پارسی به خلق گونه ی تصوری از عالم دست پیدا می کند که براساس آرا سنت گرایان شاخصه های یک هنر قدسی را که سبب تعالی روح آدمی می شود را داراست.

نویسندگان

صدیقه سلمان

کارشناس ارشد ارتباط تصویری دانشکده هنرهای زیبا؛ دانشگاه تهران