پدیدارشناسی سقیفه به مثابه امر سیاسی (بررسی ساختار توزیع قدرت در سقیفه)

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 476

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_SMP-7-25_006

تاریخ نمایه سازی: 3 دی 1398

چکیده مقاله:

هدف پژوهش حاضر این بود که چگونه سقیفه، نهاد خلافت را بر پایه هایی متزلزل و فاقد ثبات نهایی بنا نهاد. در این راستا، با روش پدیدارشناسانه و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، بستر تاریخی سقیفه در ساختار قبیله گرایانه ی قریش، الگوی توزیع قدرت و نیل به توافق در سقیفه و پیامدهای تاریخی سقیفه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، سقیفه براساس بازگشت به نظام قدرت قبیله محور، کارکردی دوگانه را سبب گردید. در کوتاه مدت (عهد شیخین) به انتقال قدرت در قریش از عبدمنافیان به خرده قبایل حاشیه ای انجامید؛ و در بلندمدت (از خلافت عثمان تا پایان عباسیان) محوریت قریش را به مثابه درون مایه ی خلافت در قالبی جدید (عدم التزام به ائتلاف) اما درون مایه ای قدیمی (مصدریت عبدمنافیان در هسته ی مرکزی قدرت) در دوران پس از اسلام تثبیت کرد. پس از سقیفه به تدریج ابتدا دو گفتمان شیعی (منتقد وضع موجود و حامی اصلاح نهاد خلافت) و قریشی (مدافع خلافت ناشی از ائتلاف قبیله گرایانه) و سپس از عهد عثمان بدین سو، گفتمان اموی (ملهم از ساختارهای شاهی ایران-رومی بر پایه ی درون مایه ی عربی) شکل گرفتند. نهایتا امام علی(ع) سیاست تعویق و کناره گیری را پس از سقیفه اتخاذ کردند. بر اساس این سیاست، همکاری با نهاد خلافت به معنای پذیرش آن نبود؛ این عدم پذیرش در هویت بخشی به شیعیان به مثابه گروه مخالف و متفاوت با عامه موثر واقع گردید.

نویسندگان

عبدالمجید مبلغی

استادیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران و عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن حنبل، احمد (بی تا). مسند احمد. بیروت: دار صادر. ...
  • ابن ابی الحدید، عبدالحمید (1404ق). شرح نهج البلاغه. قم: مکتبه ...
  • ابن عبدالبر، یوسف بن عبدالله (1387). التمهید. مغرب: وزاره عموم ...
  • ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم (1410ق). الامامه و السیاسه. بیروت: ...
  • ابن مسکویه، احمد بن محمد (1379). تجارب الامم. تهران: دار ...
  • ابن اثیر، علی بن محمد (1966م). الکامل فی التاریخ. بیروت: ...
  • ابن اسحاق، محمد (1396ق). سیره ابن اسحاق. مغرب: معهد الدراسات ...
  • ابن سعد، محمد بن سعد (1410ق). الطبقات الکبری. بیروت: دارالکتب ...
  • ابن هشام، عبدالملک (1963م). السیره النبویه. القاهره: مکتبه محمدعلی صبیح ...
  • بغدادی، محمد بن حبیب (بی تا). المنمق فی اخبار القریش. ...
  • شریف رضی، محمد بن حسین (بی تا). نهج البلاغه. با ...
  • مبلغی، عبدالمجید (1393). معرفت شناسی پدیدارشناسانه ی اصطلاحات علوم سیاسی ...
  • واقدی، محمد بن عمر (1405ق). المغازی. قم: نشر دانش اسلامی. ...
  • یعقوبی، احمد بن اسحاق (بی تا). تاریخ یعقوبی. بیروت: دار ...
  • Husserl, Edmund (1970). The crisis of European sciences and transcendental ...
  • Ismael, Tareq Y. ; Ismael, Jacqueline S. & Perry, Glenn ...
  • Pietersma, Henry (2000). Phenomenological epistemology. New York: Oxford University Press. ...
  • Silverstein, Adam J. ; Stroumsa, Guy G. & Blidstein, Moshe ...
  • نمایش کامل مراجع