قدرت سیاسی و بایسته های اخلاقی آن در اندیشه حکیم کشفی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 542

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_SMP-7-27_004

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1399

چکیده مقاله:

هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت سیاسی و بایسته های اخلاقی آن در اندیشه حکیم کشفی بود. در این راستا و با روش توصیفی- تحلیلی، نگرش کشفی به ذات قدرت سیاسی، هدف و قلمرو آن، نگرش موسع و متفاوت او به مفهوم خلیفه الله و ظل الله بررسی شد. همچنین تقسیم بندی نوین کشفی از اصناف سه گانه حکومت که مبنای تقسیم آن به نوعی ناظر بر نگاه وی به قلمرو سیاست و رابطه دین و اخلاق با آن است، تحلیل گردید. بایسته های اخلاقی رفتار حاکمان در سه ساحت رابطه با خدا، خود و مردم به تفکیک بیان شد و بایسته های اخلاقی رفتار وزیران علاوه بر سه ساحت مذکور در دو ساحت ارتباط با حاکم و ارتباط واسطه ای میان مردم و حاکم نیز مورد تبیین قرار گرفت. نتایج نشان داد کشفی ذات و سرشت قدرت را نه تنها ضداخلاقی نمی بیند، بلکه اولا، معتقد است قدرت فی نفسه خنثی اما بسیار موثر و کارا می باشد، و ثانیا، حتی حکومت های بی خبر یا فاقد باور به دین و قواعد اخلاقی نیز واجد نوعی شانیت و کارکرد دینی و اخلاقی هستند. ثالثا، نظر کشفی در باب کارکردهای مثبت حکومت های جبار و ظاهری محض یک گزاره توصیفی است و نه یک بایسته تجویزی. رابعا، وی تلاش برای برانداختن کامل حکومت های ستمگر را تنها در یک صورت می پذیرد و آن اینکه حاکم یا حکومتی بهتر و عادلانه تر در دسترس باشد و در این صورت براندازی حکومت ستمگر نه تنها مجاز، بلکه ضروری خواهد شد.

نویسندگان

مسعود صادقی

استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم. ...
  • ابن عربی، محمدبن علی (بی تا). الانسان الکامل من کلام ...
  • تاج الدین وزیر، احمد بن محمد (1381). بیاض تاج الدین ...
  • حسن زاده آملی، حسن (1383). انسان کامل از دیدگاه نهج ...
  • شوشتری، محمدتقی (1376). بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه. تهران: ...
  • طباطبایی، سیدجواد (1386). تاملی درباره ایران: نظریه حکومت قانون در ...
  • طباطبایی، محمدحسین (1423ق). الکبائر و الصغائر. بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات. ...
  • غزالی، محمد بن محمد (بی تا). پندنامه حضرت محمد غزالی ...
  • فدایی مهربانی، مهدی (1395). وجوه عرفانی در اندیشه سیاسی سید ...
  • کریمی حکاک، احمد (1394). بود و نمود سخن. تهران: شرکت ...
  • کشفی، جعفر بن ابی اسحاق (1375). میزان الملوک و الطوائف ...
  • کشفی، جعفر بن ابی اسحاق (1381). تحفه الملوک: گفتارهایی درباره ...
  • کیخا، نجمه (1392). مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه ...
  • گرامی، محمدعلی (1386). خدا در نهج البلاغه. قم: بنیاد بین ...
  • لک زایی، شریف (1389). سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه. ...
  • مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار الجامعه الدرر الاخبار الائمه الاطهار(ع). ...
  • مولوی، جلال الدین محمد (1392). مثنوی معنوی. تهران: دوستان. ...
  • Davidson, Jenny )2004). Hypocrisy and the Politics of Politeness. Cambridge: ...
  • نمایش کامل مراجع