انتساب هدایت و اضلال به خدا در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 541

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_TAT-2-3_005

تاریخ نمایه سازی: 23 دی 1396

چکیده مقاله:

علامه طباطبایی هدایت را به دو قسم هدایت اولی و هدایت ثانی تقسیم می کند. وی هدایت اول را به انسان و هدایت دوم را به خدا منتسب نموده است و با تبیینی که درباره هر یک انجام می دهد، هیچ کس آنها را خارج از اراده الهی قلمداد نمی کند و در عین حال، نقش اختیار انسان را در هر یک به وضوح نمایان می نماید. در باب اضلال الهی نیز باید گفت که وی اضلال منتسب به خداوند را اضلال مجازاتی دانسته است و به شیوه آن را به خدا نسبت می دهد که در عین حال که اراده خداوند در آن وجود دارد، نقش اختیار بشر نیز در آن غیرقابل انکار است. فخر رازی نیز با استفاده از دلایلی عقلی و نقلی، هدایت و اضلال الهی را تنها مستند به خداوند کرده است به فعل او معرفی می کند، بدون این که در این میان، نقشی برای اختیار انسان قایل شود.

نویسندگان

محمد شعبان پور

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

طیبه یزدان مدد

دانشجوی دکتری علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی، تهران