ارزیابی نظریه روان کاوی فروید از منظر معارف وحیانی به ویژه نهج البلاغه

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 913

فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_TQH-14-3_004

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1398

چکیده مقاله:

نظریه روان کاوی فروید، یکی از نظریات مهم در قرن نوزدهم بوده که تاثیر شگرفی در تربیت داشته است. این نظریه از منظر روش، بر روش تجربه گرایی در غرب تکیه دارد و از منظر ماهوی، با مکتب مادی گرای اومانیسم هم سان است. نظریه پیش گفته دو رکن اساسی دارد؛ یکی ساختهای سه گانه ذهنی و دیگری حالات سه گانه روانی. به باور فروید، از میان ساخت های سه گانه ذهنی، نهاد برترین و بنیادی ترین ساخت است و منبع انرژی های غریزی جنسی به شمار می آید. وی ناخودآگاه را عامل اساسی در تربیت معرفی می کند. نظریه فروید از منظر معارف دینی به ویژه نهج البلاغه، در هر دو رکن پیش گفته، مخدوش است: نخست، روش تجربه گرایی انحصارگرا، روشی درست در شناخت انسان نیست. دوم، اومانیسم مکتبی انحرافی در شناخت انسان است که به ابعاد مترقی انسان توجهی ندارد. سوم، انسان دارای ساختهای سه گانه ذهنی نیست و صرفا یک ساخت ذهنی دارد و چهارم، برخلاف نظر فروید، ضمیر ناخودآگاه بیشترین تاثیر را در رفتارهای انسان ندارد.

نویسندگان

حسن رضایی هفتادر

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

صفر نصیریان

دانش آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم ...
  • نهج البلاغه، (1414)، هجرت، قم. ...
  • آرمسترانگ، کرن، (1382)، خداشناسی از ابراهیم تاکنون، ترجمه محسن سپهر، ...
  • آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین،( 1366)، شرح بر غرر ...
  • آیسنک، هانس­جی، (1379)، افول امپراطوری فرویدی، ترجمه یوسف کریمی، س ...
  • ابراهیم زاده آملی، عبدالله، (1386)، انسان در نگاه اسلام و ...
  • ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1389)، فیلسوفان یهودی و یک مسئله بزرگ، ...
  • ابن ابی الحدید، عبد الحمید، (1404)، شرح نهج البلاغه لابن ...
  • ابن میثم بحرانی، علی، (1404)، شرح نهج البلاغه، دفتر نشر ...
  • ابوالفتوح رازى، حسین بن على، (1408)، روض الجنان و روح ...
  • باقری، خسرو و لسلی استیونسن، (1368)، هفت نظریه در باب ...
  • برقى، احمد بن محمد بن خالد، (1371)،  المحاسن، دار الکتب ...
  • تمیمى آمدى، عبد الواحد، (بی­تا)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه محمدعلى ...
  • جعفرى، محمد تقى، (1376)، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه ، ...
  • جوادی آملی، عبد الله، (1379)، تفسیر موضوعی قرآن کریم: فطرت ...
  • همو، (1382)، حیات حقیقی انسان در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن ...
  • حر عاملى، محمد بن حسن، (1409)، تفصیل وسائل الشیعه الى ...
  • خسرو پناه، عبدالحسین، (1392)، انسان شناسی اسلامی، دفتر نشر معارف، ...
  • دیلمى، حسن بن محمد، (1412)، ارشاد القلوب الى الصواب، الشریف ...
  • رشید رضا، محمد، (1414)، تفسیر المنار، بی نا، بیروت. ...
  • زمخشری، محمود بن عمر، (1407)، الکشاف عن حقائق التنزیل و ...
  • ستاد انقلاب فرهنگی، (1365)، اندیشه های بنیادین اسلام، مرکز نشر ...
  • شاریه، ژان پل، (1370)، فروید: ناخودآگاه و روان کاوی، ترجمه ...
  • شعیری، محمد بن محمد، (بى­تا)، جامع الاخبار، مطبعه حیدریه، نجف. ...
  • شفیع آبادی، عبدالله و غلامرضا ناصری، (1385)، نظریه های مشاوره ...
  • شوشتری، محمد تقى، (1376)، بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه، ...
  • شولتز، دوان و سیدنی الن شولتز، (1382)، تاریخ روان شناسی ...
  • همو، (1384)، نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، ویرایش، تهران. ...
  • شهبازی، عبدالله، (1377)، زرسالاران یهودی و پارسی استعمار بریتانیا و ...
  • صدوق، محمد بن على، (1385)، علل الشرائع، کتاب فروشى داورى، ...
  • صفایی حایری، علی، (بی­تا)، حرکت ( تحلیل جریان فکری و ...
  • طالقانى، محمود و سید محمدمهدى جعفرى ، (1374 )، پرتوى ...
  • طاهری، حبیب­الله، (1390)، بررسی و نقد نظریه منشا دین از ...
  • طباطبایى، محمدحسین، (بی تا)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، تحقیق ...
  • همو، (1390)، المیزان فی تفسیر القرآن، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت. ...
  • طبرسى، فضل بن حسن، ( 1372)، مجمع البیان لعلوم القرآن، ...
  • طریحی، فخر الدین، (1375)، مجمع البحرین، مرتضوى، تهران. ...
  • طوسى، محمد بن الحسن، (1407)، تهذیب الاحکام، دار الکتب الاسلامیه، ...
  • فروید، زیگموند، (1342)، پیدایش روانکاوی؛ مجموعه سخنرانی­ها، ترجمه هاشم­رضی، مطبوعاتی ...
  • همو، (1382) الف، رئوس نظریه روانکاوی ، ترجمه: حسین پاینده، ...
  • همو، 1382ش ب، ضمیر ناخود آگاه ، ترجمه: شهریار وقفی ...
  • قزوینى حائرى، سید محمد کاظم، ( 1371)، شرح نهج البلاغه، ...
  • قمى، على بن ابراهیم، (1404)،  تفسیر القمی، دار الکتاب، قم. ...
  • کاردان، علی محمد، (1381)، سیر آراء تربیتی در غرب، س ...
  • کریمی، یوسف، (1375)، روان شناسی شخصیت، ویرایش، تهران. ...
  • کلینى، محمد بن یعقوب، (1365)، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران. ...
  • لاندین، رابرت ویلیام، (1383)، نظریه ها و نظام های روان ...
  • مصطفوى، حسن، (1368)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، وزارت فرهنگ ...
  • مطهرى، مرتضی، (بی­تا)، مجموعه آثار، صدرا، تهران. ...
  • مظفر،  محمدرضا، (1375)، اصول الفقه، انتشارات اسماعیلیان، قم. ...
  • مغنیه، محمد جواد، (1358)، فی ظلال نهج البلاغه، دارالعلم للملایین، ...
  • مکارم شیرازى، ناصر، (1386)، پیام امام امیر المومنین علیه السلام ...
  • همو، (1395)، پیدایش مذاهب، انتشارات امام علی بن ابی طالب، ...
  • مورفی، نانسی، (1391)، چیستی سرشت انسان، ترجمه علی شهبازی و ...
  • نارویی، رحیم، (1387)، بررسی و نقد رویکرد فروید به دین ...
  • نای، رابرت دی، (1381)، سه مکتب روانشناسی، ترجمه احمد جلالی، ...
  • نقوى قائنى، محمد تقى، (بی­تا)، مفتاح السعاده فی شرح نهج ...
  • نواب لاهیجانى ، میرزا محمد باقر، (بی­تا)، شرح نهج البلاغه، ...
  • هاشمى خویى، حبیب الله، (1400)، منهاج البراعه فی شرح نهج ...
  • یحیی، هارون، (1389)، فراماسونری جهانی، ترجمه داود میرترابی، انتشارات المعی، ...
  • نمایش کامل مراجع